inner leadership, outer change

Appreciative Inquiry

Het probleem met problemen is: er gaat altijd wel wat mis in organisaties. En daar geven we graag aandacht aan. Om vervolgens te merken dat er niets veranderd.

Hoe loop jij daar tegenaan in jouw organisatie? Want we zijn er erg goed in om het negatieve te verkiezen boven het positieve. Zeker wij nuchtere Hollanders. We praten graag over wat verkeerd gaat, wie er niet optimaal functioneert en wat er nog meer mis zou kunnen gaan.

De vraag is natuurlijk wat het oplevert, om je op problemen te richten. Wat we vaak van onze klanten horen: elk probleem dat je aandacht geeft wordt groter door de focus die het krijgt. Kort gezegd levert deze bekende aanpak onvoldoende op.

Dat zie je op de werkvloer op verschillende manieren terugkomen. Wellicht zie je in je rol als leidinggevende wel dat je team niet lekker functioneert, en je weet niet hoe je het probleem kunt omdraaien. Of als HR-verantwoordelijke merk je dat er in de organisatie een groter probleem speelt. Waarschijnlijk voer je veranderingen door, en verlopen die soms traag, met weerstand, of zelfs niet.

Nu is Appreciative Inquiry (AI) geen wondermiddel, maar het is wel een middel dat wonderen kan doen. Verandering en beïnvloeding kan sneller, effectiever en betekenisvoller verlopen.

In onze AI training leer je de basiselementen toepassen, en krijg je concrete werkvormen aangereikt, die directtoepasbaar zijn in eigen praktijk.

AI is een van oorsprong Amerikaanse aanpak die is ontstaan vanuit de organisational development. Inmiddels is de methode ontwikkelt om op alle plaatsen in organisaties in te zetten. Tijdens de training is er dan ook veel aandacht voor het vertalen van de stof naar de praktijk.

Met AI en de achterliggende theorie worden aan de hand van verhalen de kracht van medewerkers & de organisatie ontdekt en gebruikt. Onderscheidend in deze aanpak ten opzichte van meer probleemgerichte benaderingen, is de focus op inspiratie, betrokkenheid en coöperatie bij medewerkers.

Een van de building blocks van AI is bijvoorbeeld een positieve focus. Tijdens de training ervaar je hoe dit kan helpen om verandering te bewerkstelligen. Een tipje van de sluier:

Wist je dat bij een verhouding van positieve gedachten tot negatieve gedachten van 2:1 een verbetering in het welzijn van mensen zichtbaar wordt (Cooperrider & Srivastva)? Of ken je het onderzoek van David Meister, waaruit bleek dat een verhoging van het werkplezier met 10%, een verbetering van prestaties met 40% tot gevolg had.

Algemene informatie

Wie: Voor organisaties die op zoek zijn naar een positieve insteek in de organistie
Waar: Incompany, inhouse bij Brout of op locatie
Wanneer: De training twee dagen. Bij voldoende inschrijvingen, stellen we deze data in overleg op.
Deelnemers: 12

Contactformulier