Hoe gaat een assessment nu precies in zijn werk voor een werkgever? In dit artikel bespreek ik precies welke stappen we ondernemen bij het afnemen van een assessment. Ik neem je mee van de aanmelding tot aan de terugkoppeling in de vorm van een rapportage. Zo kun je een beeld krijgen van hoe een assessment in zijn werk gaat.

Stap 0: vormgeven van het wervingsproces

Een assessment is een belangrijke stap in het wervingsproces, maar wat ons betreft is het maar 1 stap in het geheel Daarom komen we graag in aanraking met de organisatie om advies te geven over de inrichting van de werving. Hoe de vacaturetekst opgesteld wordt, waar deze geplaatst word, welk werving en selectiebureau gebruikt wordt, het heeft allemaal invloed op de kwaliteit van de kandidaten die zich aanmeld.

We denken dus graag me over dit soort zaken, hoewel we in eerste instantie meestal ingehuurd worden om het assessment af te nemen.

Stap 1: de aanmelding

Als een nieuwe klant ons belt voor een afspraak, gaan we altijd eerst op bedrijfsbezoek. Het is voor ons belangrijk om te weten hoe het er aan toegaat in een bedrijf. Wat is de werksfeer, hoe ziet het kantoor er uit, met welke afdelingen krijgt men te maken etc.

Op locatie (of telefonisch, als we al eerder een assessment hebben afgenomen) nemen we vervolgens de functie-eisen door. Deze staan vaak beschreven in de vacature, maar over het algemeen blijven er nog wel een aantal vragen over na het lezen van de vacature. Pas als we alles helder hebben, stellen we het assessment samen.

Al snel na deze afspraak wordt de assessmentdag met de kandidaat gepland.

Stap 2: samenstellen assessment

De samenstelling van het assessment is een kwestie van het operationaliseren van de vraag. Wil de organisatie weten of iemand leidinggevende capaciteiten heeft? Dan moeten we vragenlijsten en gesprekssimulaties gebruiken die daar inzicht in geven. Daarnaast moet het natuurlijk ook in het interview ter sprake komen.

De opzet van het assessment wordt vooraf vaak nog met de klant doorgenomen. Op die manier weten we zeker dat het assessment antwoord geeft op de vragen van de organisatie.

Stap 3: afnemen assessment

De assessmentpsycholoog doet samen met een acteur het assessment. Bij ons op kantoor krijgt de kandidaat de tijd om de vragenlijsten in te vullen, het diepte interview en de gesprekssimulaties te doen.

Na afloop van de dag worden de resultaten doorgesproken met de kandidaat. Als die akkoord is met de resultaten en toestemt met het delen van de resultaten met de organisatie, doen we dat direct. De organisatie krijgt dus direct telefonisch een terugkoppeling van de resultaten.

Stap 4: de rapportage

Binnen vijf werkdagen na het afnemen van het assessment, schrijven wij de rapportage. Hierin staat het advies uit de telefonische terugkoppeling nog uitgebreider samengevat. Eventueel met de uitkomsten van de verschillende vragenlijsten.

Deze rapportage kan ook dienen als start van een ontwikkelingstraject en is dan ook geschreven om inzicht te geven in de talenten en de zwakke punten van de werknemer.

 

Wat vind jij van Brout?