KUN JE DAN ECHT GEEN REKENING MET MIJ HOUDEN?

Op de zoveelste dag van Corona komen de muren op ons af. Kleine irritaties veranderen in gigantische frustraties. Een snauw is zo gegeven. Thuis misschien nog wel sneller dan op het werk:

  • Je praat te hard
  • Je ruimt je rotzooi niet op
  • Ik krijg helemaal geen aandacht van je
  • Je bent alleen maar aan het zoomen/skypen/Hangouten
  • Je hebt de laatste oreo opgegeten!

Dat overkomt de beste, maar kan gelukkig ook anders. In trainerstermen spreken we over ‘feedback’, bij Brout noemen we het de ‘onderstroom’. Klik hier voor het filmpje als voorbeeld van een dergelijke situatie.

Om te voorkomen dat de onderstroom te lang doorstroomt en frustraties uitmonden in ruzies, is het belangrijk dat je het gesprek met de ander aan gaat. Doe je dat zonder de ander ‘fout’ te maken (fout bestaat namelijk helemaal niet), dan creëer je in plaats van afstand juist verbinding. En dat is precies wat je wil als je nog maanden op elkaars lip zit.

Helder en effectief de onderstroom bespreken is helaas makkelijker gezegd dan gedaan.

Daarom hebben we een simpel stappenplan voor je op papier gezet:

Voor je begint: is dit van mij, of van de ander?

 Bedenk of dat waar je feedback op wilt geven een patroon is wat de ander laat zien of iets waar jij misschien wel overgevoelig voor bent. Als jij heel gevoelig bent voor geluid kun je wel iedereen op aarde gaan vertellen dat ze stiller moeten zijn, maar kun je misschien beter op zoek naar goede oordoppen. Schudt je huis elke keer op zijn grondvesten als je zoon begint met praten, dan is dat duidelijk een patroon wat je kunt bespreken.

Stap 1: benoem concreet gedrag

 Hoe concreter hoe beter. Dus zeg niet: ‘jij bent altijd te laat’ of ‘jij ruimt nooit je rotzooi op’. Maar benoem wanneer hij of zij te laat was, als vuistregel kun je twee of drie momenten benoemen:

  • Vorige week toen we hadden afgesproken bij de supermarkt heb ik 10 minuten op je staan wachten;
  • Gister zouden we samen lunchen maar je was nog 40 minuten lang aan het bellen.

Als je duidelijk benoemt wat het gedrag is waar je ‘last’ van hebt, verklein je de kans op discussie.

Stap 2: maak duidelijk wat het gedrag van de ander met jou doet

 Dit is misschien wel de belangrijkste stap én de meest overgeslagen stap. Welk gevoel geeft het gedrag van de ander jou? De ezelsbrug om je eigen gevoel te duiden, zijn de 4 B’s.

  • Boos
  • Bang
  • Bedroefd
  • Blij

Dit zijn de basisemoties waar alle andere emoties onder te verdelen zijn. Om ons voorbeeld onder stap 1 over te laat komen kun je bijvoorbeeld zeggen:

  • Als je te laat bent, dan word ik daar verdrietig van omdat ik bang ben dat je mij niet serieus neemt.

Als je jouw gevoel benoemt kun je ook daar geen discussie over krijgen. De ander kan moeilijk zeggen: ‘daar word jij helemaal niet verdrietig van!’

Stap 3: ga samen op zoek naar een oplossing

 Spreek helder uit wat jouw wens is (meer samen doen, niet alleen het huishuiden runnen etc) en ga in gesprek met de ander. Tot je dichter tot elkaar komt en in verbinding bent. Dan houden jullie deze quarantaine nog jaren uit!