fbpx

Burnout is een vervelende kwaal. Als je het echt stevig te pakken hebt, kun je gerust een aantal maanden uit het werk zijn. Dat is vervelend en het kan nadelige gevolgen hebben voor je carrière. Het is dus handig om te weten hoe je burnout kunt voorkomen. Het goede nieuws is, je hoeft niet per se minder hard te gaan werken, maar wel verstandiger.

Energiemanagement

Bij burnout gaat het vooral over energie. Kortgeleden kwam het boek “Help! Mijn batterij loopt leeg” uit en dat is een goede titel. Een burnout hebben voelt vaak alsof je batterij leeg is. Je kunt je bed niet meer uitkomen, hebt moeite om je ergens toe te zetten en hebt er moeite mee om weer nieuwe energie te krijgen. Rust pakken leidt niet meer gegarandeerd tot hernieuwde energie.

Wanneer we het over energie hebben, bedoelen we niet alleen lichamelijk energie. Wat we dan wel bedoelen is het best uit te leggen door te vertellen wat het tegenovergestelde is van burnout: bevlogenheid. Onder bevlogenheid verstaan we inspiratie, betrokkenheid bij je werk en gedrevenheid. Het zijn allemaal vormen van energie die meer hebben te maken met motivatie dan met lichamelijke kracht. Iemand die bevlogen is kan de hele dag hard werken, uitgeput in slaap vallen en ’s ochtend fris weer opstaan voor weer een nieuwe dag.

Meer energie krijgen

Nu je weet wat bevlogenheid is, ligt de oplossing ook voor de hand. Zoek werk waar je achter staat en waar je enthousiast van wordt. Bij het IvPP geloven we in de krachtenbenadering. Die houdt in dat iedereen bepaalde sterke punten heeft. Die sterke punten zijn onderdelen van je functioneren waar je je prettig bij voelt en waar je energie van krijgt. Hoe vaker je tijdens het werken “in je kracht staat”, hoe meer energie je van je werk krijgt. Je bent na een lange dag werken dan nog steeds wel moe, maar die vermoeidheid is eerder fysiek dan emotioneel.

Die fysieke energie is niet onbelangrijk. Het is de moeite waard om gezond te eten, niet teveel middelen te gebruiken (roken, alcohol, drugs) en aan lichaamsbeweging te doen. Dit spreekt natuurlijk voor zich, maar we zien regelmatig dat mensen met een overduidelijke ongezonde levensstijl klagen over een gebrek aan energie. Wat ons betreft is hier waarschijnlijk sprake van een vicieuze cirkel: mensen die weinig fysieke energie hebben, kunnen zich ook minder inzetten op hun werk en putten daar dus ook minder energie uit. Er is weinig zo aanstekelijk als succes behalen, maar dan moet je daar wel de puf voor kunnen opbrengen.

Rust is een ander belangrijk onderdeel bij het versterken van je fysieke energie. Daarmee bedoelen we niet alleen nachtrust, maar ook pauzes tijdens het werk. In eerste instantie lijkt dit contraproductief (tijdens het pauzeren kun je immers niet werken), maar op de lange termijn geeft het wel de best resultaten.

Werken aan vitaliteit

In onze coachingstrajecten over vitaliteit werken we aan langdurige positieve inzetbaarheid. Je inzetten voor zaken die voor jou belangrijk zijn, zonder dat je jezelf voorbij loopt. Daarbij kunnen verschillende zaken aan bod komen:

  • je grenzen leren kennen en bewaken
  • energiemanagement
  • omgaan met spanning en stress
  • ontdekken wat je sterke punten zijn