fbpx

De “openingszin” in drie stappen

Voordat je iemand beter kunt leren kennen, moet je eerst met diegene in gesprek raken. Omdat te bereiken zul je diegene moeten aanspreken. Zoals ik in het vorige artikel al aangaf, zijn er voor romantische situaties veel standaard openingszinnen. Denk bijvoorbeeld aan: “Kom je hier wel vaker?” of “Heb je een vuurtje voor me.” Als je iemand wilt aanspreken op je sportschool of je vindt het leuk om in je kantoorgebouw wat mensen te leren kennen, heb je niet van dat soort zinnen. Wat moet je dan zeggen? In dit artikel bespreek ik een eenvoudig model voor het aanspreken van mensen.

Hoe knoop je het beste een gesprekje aan? In deel 2 van sociale vaardigheden gaan we dieper in op de openingszin.

Stap 1: Nieuwsgierigheid

Een belangrijke eigenschap in communicatie over en weer is nieuwsgierigheid. Als je nieuwsgierigheid cultiveert, zul je zien dat zich veel meer mogelijkheden aandienen om een gesprekje te openen. Ik schep er bijvoorbeeld altijd plezier in om mensen bij mij in de buurt te leren kennen. Ik woon in een buurt waar veel kleine winkeltjes zijn en ik ga dan vaak even naar binnen om te vragen wat de specialiteit is of om te vragen hoe de zaken lopen. Als je uitlegt dat je om de hoek woont, vinden mensen dat niet raar. Ze vertellen bovendien graag over wat ze doen. Je doet zo leuke kennis op en woont op den duur echt in jouw buurt, waar je iedereen kent en waar iedereen je groet.

Als je er een oog voor ontwikkelt, zul je zien dat je in veel situaties kunt vragen wat er precies aan de hand is of wat er speelt. Dit geeft je een hoop mogelijkheden om nieuwe mensen te leren kennen en geeft je ook de mogelijkheid om ongedwongen gesprekjes te oefenen.

Stap2: Neem de situatie in je op

Het is vaak het eenvoudigst om in je openingszin iets op te nemen over de situatie waar in jij en je “gesprekspartner” zich bevinden. Hierbij kun je denken aan de omgeving, zoals eigenschappen van het gebouw, of het warm of koud is, wie er nog meer zijn etc. Je kunt ook denken aan eigenschappen van de persoon. Zo kan iemand bijvoorbeeld geïrriteerd staan te kijken of juist blij, hij kan zomaar wat voor zich uitpeinzen of juist duidelijk om zich heen speuren.

Goed kijken naar de situatie geeft je niet alleen aanknopingspunten voor de interactie. Het geeft je ook de mogelijkheid om je aandacht te verleggen van jezelf naar je omgeving. Voor veel mensen is het aanknopen van een praatje toch wat lastig en daarom gaat het gepaard met een hoop interne discussie: “Zal diegene het niet vervelend vinden” “Eigenlijk heb ik helemaal geen zin in een praatje” “Ik heb eigenlijk ook haast en heb hier helemaal geen tijd voor.” We proberen op die manier onder het praatje uit te komen. Wanneer je echter bezig bent met de situatie, heb je minder aandacht voor je innerlijke stem. Dit zorgt er voor dat je meer ontspannen bent en je meer kunt richten op het gesprek.

Stap3: Zeg iets over wat je opvalt

Dan is het moment gekomen om degene ook daadwerkelijk aan te spreken. Veel mensen vinden dat eng en dat hindert ook niets. Belangrijk is echter dat je het wel doet. Zoals ik in een ander artikel al heb uitgelegd, is angst namelijk niets om je druk over te maken.

Tot slot noem ik hieronder twee simpele voorbeelden van gesprekjes uit mijn eigen leven.

1 De sportschoolSituatie: Ik ben aan het sporten en voor me is iemand bezig met de deadlift. Een ingewikkelde oefening die hij met een enorm gewicht uitvoert. Tussen de oefeningen door, rust hij geruime tijd en zit dan maar een beetje voor zich uit te staren.

“Ik: Dit heb je duidelijk al vaker gedaan!Hij glimlacht en zegt: Ja, dat lijkt me logisch.Ik: Ik vind het altijd een hele moeilijke oefening. Wat is volgens jou nu het geheim van een goede deadlift.Hierna legt hij het uit en biedt me aan om me een trainingsschema te mailen.”

Natuurlijk hoeft dit niet altijd goed te gaan. Het kan zijn dat ik hem uit zijn concentratie haalt of dat hij liever niet praat tijdens de training. Ik ga er in dit soort situaties echter altijd van uit dat vragen vrij staat en nee zeggen ook. Ik kan aan hem niet zien of hij open staat voor een gesprekje, dus ik neem maar aan dat hij dat zal aangeven wanneer ik niet gelegen kom. Vaak doen mensen dat overigens onwillekeurig wel door hun antwoorden kort te houden en een afwijkende lichaamshouding aan te nemen.

2 De SupermarktZaterdagmiddag in de supermarkt. De rij is heel lang en ik sta achter een meisje. Ze slaakt een diepe zucht.

“Ik: wanneer onthoud ik me nu eens dat ik niet op zaterdagmiddag naar de supermarkt ga!”Zij: ja, wat een lange rij hè!Ik: Heb je haast, want je slaakte zo’n diepe zucht?Zij: nee, niet echt, ik heb er gewoon niet zoveel zin inIk: Vervelende dag gehad?Zij: Nou, gister heb ik het een beetje laat gemaakt.Ik: Haha, dat herken ik ja. Dan kan alles al snel teveel zijn.Zij: Nou inderdaad. We waren…”

Dit specifieke gesprek was verder niet echt waardevol voor me. Het hielp om de wachttijd voor de kassa wat beter te verdragen te maken en het was een mooie kans om te oefenen met het houden van een gesprekje. Niet elk gesprek zal meteen iets opleveren aan kennis, contacten of informatie. Het geeft je echter wel altijd een goed gevoel over jezelf.

Ontwikkel meer sociale vaardigheden met een assertiviteitstraining

Wil je makkelijker kunnen communiceren met mensen en minder angst voelen bij het aangaan van een conversatie? Dan is een training assertiviteit precies wat je nodig hebt. Je leert onder andere:

  • Een aantal makkelijke manieren om snel meer sociale vaardigheden te krijgen.
  • Hoe je een gesprek aangaat met een wild vreemde.
  • Kant-en-klare openingszinnen om zonder al teveel moeite een gesprek op gang te zetten.
  • Manieren om meer zelfvertrouwen uit te stralen met je lichaamstaal.

De training is wetenschappelijk onderbouwd en er wordt gewerkt met ervaren trainers. In het volgende artikel zal ik een overzicht geven van manieren om het gesprek gaande te houden. Dat is de volgende en de laatste stap in het gespreksmodel.

Brouteers zijn professionals met een rebels randje en altijd op zoek naar goud. Lees verder als jij meer weten over wie we zijn of hoe we werken. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op!