In Nederland zitten we dan wel niet in een totale lock-down situatie maar iedereen werkt wel massaal thuis. Verplicht. Het is een van de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. Wie thuis kan werken, móet thuis werken. Na crisisberaad over het coronavirus besloot het kabinet deze ingrijpende maatregel in te voeren.

Nederland geeft er massaal gehoor aan. Ik ook, al mijn collega’s doen het en veel van mijn buren zie ik aan een bureau of keukentafel zitten. Maar als deze maatregel er niet was geweest, was ik naar kantoor gegaan. En velen met mij.

Begin deze eeuw deed Otto Raspe onderzoek naar de opkomst van ICT en de ruime mogelijkheden die er hierdoor voor thuis- en telewerken kwamen. Met een goede laptop kon je immers gemakkelijk buiten je werkplek op kantoor werken. Maar wat bleek? Nog geen 12 procent van mensen met een baan werkte weleens thuis. Slechts 3 procent deed dat structureel. Verklaringen waren dat werkgevers toch wel graag hun personeel willen controleren, en dat de thuiswerkplek eigenlijk niet geschikt is om veel uren te maken. Thuiswerken zat nog niet in de routine van mensen.

Het blijkt echter dat tegenwoordig nog steeds 60% nooit thuiswerkt omdat dat simpelweg niet kan, omdat face-to-face toch echt beter werkt en, last but not least, de meeste mensen gewoon niet thuis willen werken: omdat het wel lekker is weg te zijn van huis, je partner, je kinderen of je omgeving. Verandering van spijs doet eten!

Zie:  https://www.rtlz.nl/opinie/gastcolumn/artikel/5060086/thuiswerken-coronavirus-bedrijven

Situatie in China

Echtscheidingskantoren in China melden dat het aantal echtscheidingsaanvragen is toegenomen sinds de uitbraak van het coronavirus. De reden van vooral niet thuiswerken, en dus abrupt en verplicht veel tijd samen doorbrengen met je geliefden lijkt in China in elk geval niet altijd goed te gaan. Scheidingskantoren in het land rapporteren een piek in het aantal echtscheidingszaken. Bij één enkel kantoor in Dazhou in de provincie Sichuan in het zuidwesten van China kwamen in korte tijd meer dan 300 echtscheidingsaanvragen binnen.

Brout ontwikkelt organisaties op het gebied van (persoonlijk) leiderschap. Omdat deze organisatie zich op dit moment bij je thuis afspeelt en je tegen je eigen partner en kinderen lelijker doet dan tegen de collega tegenover je aan het salesblok in de kantoortuin, geven we je vijf tips om een onwelkome huwelijkscrisis na de Coronacrisis te voorkomen. Oftewel, hoe hou je je relatie virusvrij?

 Tip 1: Vraag jezelf af: Wat doe ik dat dit gebeurt?

Ok. De gemoederen liepen hoog op en je hebt ruzie gekregen. Of je loopt je al dagen te ergeren aan de ander. Hij ruimt niets op en baalt ervan dat zij ineens de hele dag thuis is. Zij krijgt te weinig ruimte en voelt zich gevangen in haar eigen huis. Jij bent degene die steeds de kinderen lesgeeft, eten kookt en boodschappen doet – samen met 100 gefrustreerde, angstige en ronduit respectloze andere boodschappers. Zij of hij krijgt de schuld en het wordt tijd dat de ander in actie komt en zijn excuses aanbiedt.

De schuld bij de ander neerleggen zorgt ervoor dat er continu negatieve emoties worden opgeroepen. En de hele tijd uitzoeken wie waarvan de schuldige is leidt vrijwel nooit tot een oplossing van de ruzie. Je gaat in cirkels redeneren waarin de één naar de ander wijst, en die ander in de verdediging schiet. Zo ontstaat er een welles-nietes waarbij de spanning alleen maar toeneemt.

Het grappige van de schuldvraag is dat “de schuldige” het vaak niet met het antwoord eens is! Dus het enige dat je kunt doen is jezelf afvragen: Wat doe ik, dat dit gebeurt? Wat is mijn aandeel in het geheel. Pak daar verantwoordelijkheid voor en je zult zien dat de ander, als je oprecht bent, ook verantwoordelijkheid voor zijn deel kan nemen! Win-win. En dat is wat je wilt bereiken.

Tip 2: Waar ben je op uit? Wie wil je zijn?

Eerst het relativerende nieuws: je bent niet de enige die te maken heeft met relatieproblemen. Sterker nog: 40% van de huwelijken ontaardt in een echtscheiding. Voordat je verder leest, stel jezelf eens de vraag of je bereid bent de relatie goed, mooi of liefdevol te krijgen? En weet je dat ook van je partner? Stel je zelf de vraag: waar ben je op uit?

Als je die vraag hebt beantwoord, stel jezelf dan de volgende vraag: ben ik me dusdanig aan het gedragen dat ik ga krijgen waar ik op uit ben? Is mijn gedrag in overeenstemming met wat ik wil bereiken? Als je een liefdevolle relatie wilt, zul je zelf liefdevol moeten zijn, Gandhi zei het nog:

“You have to become the change you want to see!“

Het verschil tussen wie je bent en wie je wilt zijn is wat je doet. Dus als je lelijk doet tegen je partner, sta er dan niet van te kijken als zij of hij je lelijk noemt. Of vindt. Of zo over je praat. Je hebt dat dan zelf veroorzaakt. (You dug your own grave)

Wist je dat stress het empathisch vermogen van mannen vermindert en bij vrouwen verhoogt? (heel logisch: mannen waren voor het merendeel van de afgelopen 250.000 jaar verantwoordelijk voor de bescherming van hun kamp en bij gevaar heeft het weinig zin om in tranen uit te barsten).

Tip 3: Neem even afstand en ga een rondje wandelen (met 1,5 meter afstand tot anderen en niet op het strand van Bloemendaal). Sport of loop hard!

Samenwonen: bijna iedereen doet het of is van plan het ooit te doen, maar voor een succesvolle uitkomst is maar weinig aandacht. Terwijl boekenwinkels uit hun voegen springen van zelfhulpboeken voor meer geluk, langdurige relaties, goed opvoeden, opwindende sekslevens of om het nooit meer druk te hebben, is het plankje over samenwonen leeg. Het plankje over samenwonen tijdens een Corona-uitbraak al helemaal!

Kleine spanningen worden de afgelopen weken steeds groter. Je begint je steeds meer aan haar te ergeren. Kleine dingetjes worden groter, en negatieve gevoelens beginnen de kop op te steken en de nemen zelfs de overhand.

De weegschaal slaat uit naar de verkeerde kant. Een negatieve sfeer duurt uren, dagen of misschien zelfs 9 weken! Je kan net zo lang op elkaars lip blijven zitten totdat de bom barst. Niet doen. Kies ervoor om op tijd afstand te nemen en tijd voor jezelf te pakken. Dat is nodig en noodzakelijk!

Kleine dingen die jou irriteren, kun je daarna beter oplossen omdat je even afstand hebt genomen en op een redelijkere manier naar de situatie hebt kunnen kijken. Het dopje op de tandpasta is NOOIT het dopje op de tandpasta! Misschien word je helemaal gek van het feit dat zij nooit het dopje op de tandpasta draait (en dus geen rekening met jou houdt, want daar gaat het beroemde dopje vaak over). Als je daar niets aan doet, kan je je partner na verloop van tijd wel wurgen.

Door afstand te nemen en een flink stuk te gaan wandelen kun je perspectief ontwikkelen. Je hersenen krijgen letterlijk even rust en zijn minder gebrand. Dat geeft ruimte. In je hoofd en in je handelen! Het is bijna onmogelijk om ruimte te creëren als je continu bij elkaar op de lip zit. De emotionele weegschaal krijgt dan steeds meer gewicht op de negatieve kant.

Als je terugkomt van je wandeling heeft het weinig zin om wederom over problemen en irritaties te praten. In plaats daarvan is het belangrijk om op positieve zaken te focussen.

Andere tip: de bioloog en therapeut Peter Levine ontdekte iets interessants aan hoe mensen omgaan met stress. Wanneer zij dit verwerken in gezelschap, door zich te focussen op hun goede en vertrouwelijke band met andere mensen, gaat dit vele malen sneller. Just a tip…

Tip 4: spreek je uit en neem tijd voor een goed gesprek (en gebruik de vragen in dit blog)

Corona geeft stress. De kinderen thuis hebben en ze ook nog lesgeven, leidt tot extra druk en werk. Uit je dagelijkse routine komen en je aanpassen gaat niet vanzelf. Zieke mensen en de economische prognoses geven ons angst en onzekerheid. Iedereen gaat daar op zijn eigen manier mee om. En waarschijnlijk op een hele andere manier dan jij!

Alles wat je zegt is weg. Binnen-vetten is nooit (of maar heel even) een oplossing. Dus praat met elkaar! Ga na het eten, als de kinderen naar bed zijn, met elkaar het gesprek aan en vraag hoe de ander zich voelt. Hoe het gaat. Hoe hij of zij zich staande houdt. Waar hij zich zorgen over maakt. Hoe zij de toekomst ziet. Kies, als je ze zelf moeilijk kunt verzinnen uit de volgende vragen van Happinez

Tip 5: Maak lekker ruzie!

Af en toe een flinke woordenstrijd, daar is niks mis mee. Een potje bekvechten kan behoorlijk opluchten. Maar neem dan wel in acht dat je niet te lang wacht! Houd je frustratie of boosheid niet te lang binnen. Spreek jezelf op tijd uit wanneer het probleem (en de boosheid!) (nog) beheersbaar is. Dan voorkom je dat er een grote explosie ontstaat waar je geen controle meer over hebt.

Als je ruzie maakt, geef de ruzie dan je volledige aandacht en laat de illusie van ‘winnen’ los! Terwijl de ander aan het praten is, ben je vaak vooral bezig bent met het punt dat jij wilt maken. Laat de gedachte los dat ruzie een wedstrijd is waarin je om beurten een zet doet om te winnen. Probeer in het moment te zijn en echt te luisteren naar wat hij of zij zegt – zeker als je moet toegeven dat er best iets in zit.Ruziemaken lucht op en geeft duidelijk aan waar de ander staat. Het geeft richting aan, en ruimte voor liefde en respect!

Pas onze tips toe en bekijk onze living room leadership video’s op social media. Ook daar behandelen we tips om de relatie met je nieuwe collega’s, namelijk je partner en kinderen, goed te houden!

Leave a Reply