fbpx

“Computers are taking over our lives. And while I’m as pro-technology as the next guy (more so in many cases), I also think that we need to consider the consequences of this new lifestyle”

Deze woorden komen uit het (gratis) e-book ‘Focus – a simplicity manifesto in the age of distraction’ van Leo Babauta. Een e-book dat bespreekt hoe je meer focus kunt krijgen. Wijze woorden, zo blijkt uit recent onderzoek van onder andere Sara Thomée dat is uitgevoerd aan de universiteit van Gothenburg. Veelvuldig gebruik van informatie communicatie technologie (whatsapp, email, social media etc.) blijkt namelijk te kunnen leiden tot stress, slaapproblemen en zelfs depressie. Belangrijkste reden? Een overdosis aan informatie en prikkels.

Neem onze smartphones. Als wij niets veranderen aan de instellingen van onze telefoons worden we bedolven onder de notificaties van binnenkomende mailtjes, facebook- en twitter- en whatsappberichten. Voor de meeste mensen is het lastig om niet direct te reageren, de opkomst van deze technologieën heeft immers verwachtingen meegebracht over onze (digitale) beschikbaarheid voor anderen. Hoewel het natuurlijk heel fijn is dat mensen je op elk moment van de dag een foto van hun kat op het toetsenbord kunnen sturen, brengt een constante verbinding ook een aantal nadelen met zich mee.

Allereerst legt de constante stroom aan binnenkomende berichten een behoorlijk beslag op onze aandacht. In feite zorgt het ervoor dat we constant aan het ‘multitasken’ zijn waardoor we ons werk (of andere belangrijke activiteiten) niet de 100% aandacht kunnen geven die het verdient. Daarnaast zorgt het ervoor dat we in een impulsieve en reactieve werkmodus terecht komen. In plaats van dat we ons houden aan onze eigen prioriteiten en planning laten we andere voor ons bepalen waar onze aandacht naar uit gaat. Dit kan ten koste gaan van zowel de kwantiteit als de kwaliteit van ons werk.

Een ander nadeel is dat we weinig tijd hebben om te reflecteren op informatie omdat er steeds nieuwe informatie langskomt. Zo leren we alleen korte stukjes informatie en maken we er geen “verhaal” van in ons lange termijn geheugen. Nicholas Carr, auteur van Het ondiepe – Hoe onze hersenen omgaan met het internet, legt dit uit in een kort filmpje:

De oplossing is gelukkig vrij simpel, verbreek de verbinding. Uiteraard zijn er meerdere manieren om dit te doen. Hieronder een aantal tips:

  • Besluit hoe vaak en op welke momenten van de dag jij je berichten wil lezen en/of beschikbaar moet zijn. Hierbij is het ook verstandig om vast te stellen hoeveel tijd je daar per keer aan wil besteden.
  • Zet notificaties uit op al je apparaten: stel je smartphone, tablet, laptop of pc zo in dat jij alleen informatie binnenkrijgt op de momenten dat jij daarvoor kiest.
  • Zorg dat je browser niet openstaat op terwijl je achter een laptop/pc zit te werken, hierdoor voorkom je dat je in verleiding wordt gebracht om toch je mail te openen of ‘even snel’ op facebook te kijken.
  • Zorg voor geleidelijk implementatie van deze nieuwe werkwijze. Bouw het verbonden zijn langzaam af zodat jij en jouw sociale omgeving er rustig aan kunnen wennen.
  • Gebruik een programma dat je internetgebruik beperkt zoals: chromenanny

Hoewel deze oplossingen simpel zijn, zijn ze zeker niet makkelijk. Gewoontes en automatismen zijn immers moeilijk te doorbreken en zoals gezegd is er ook sprake van verwachtingspatronen en de daarmee gepaarde sociale druk om op elk moment van de dag beschikbaar te zijn. Daar komt nog bij dat er geen standaardrecept is voor de manier waarop we de verbinding verbreken, de manier waarop en de mate waarin we de verbinding kunnen verbreken hangt immers ook af van onze persoonlijkheid en van wat onze baan van ons vraagt. Het helpt echter in ieder geval om bewust te zijn van het effect dat het internet heeft op onze aandacht, zodat je gerichte actie kunt ondernemen om je aandacht te vergroten en meer focus te krijgen.

Heb jij problemen met je focus en in het algemeen met je productiviteit? Misschien is onze zelfdiscipline coaching dan iets voor je. In die begeleiding brengen we eerst je doelen in kaart om vervolgens te werken aan je focus, concentratie en zelfdiscipline zodat je die doelen ook echt kunt bereiken. Lees hier meer over onze aanpak: zelfdiscipline coaching