Mindfulness meditatie is rond de eeuwwisseling opgekomen als de nieuwe manier van behandelen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Het onderzoek naar mindfulness is sinds die tijd sterk toegenomen en daaruit bleek dat dat deze manier van werken helpt bij het voorkomen van depressie en het genezen van stress (zelfs het altijd zeer kritische skepsis was in 2008 al voorzichtig positief). Hoewel ik er al veel over gelezen had, heb ik nooit echt intensief gemediteerd. In het kader van een 30 dagen uitdaging, heb ik dan ook besloten om me hier de komende maanden mee bezig te houden.

Mindfulness Based Cognitive Therapey (MBCT)

De methode die ik ga volgen heet de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Deze worden beschreven in het boek: Mindfulness en bevrijding van depressie. Deze titel is wat onhandig gekozen, want het is juist niet de bedoeling om de methode te doen als je op dit moment depressief bent. Meditatie werkt daarentegen juist voor mensen die ooit depressief zijn geweest en niet willen terugvallen (elke depressieve episode vergroot de kans op nog een episode met 16%). Het lijkt echter voor de hand te liggen om te stellen dat de methode ook werkt voor mensen die steviger in hun schoenen willen staan en gelukkiger willen worden. Het lijkt dan ook bij uitstek een geschikte interventie zijn voor binnen de positieve psychologie.

Het programma dat in het boek gevolgd wordt, bestaat uit 8 weken en deze dertig dagen uitdaging is dan ook een 60 dagen uitdaging, onderbroken door een week vakantie. Het programma bestaat elke week uit leeswerk (bepaalde opdrachten uit het boek), meditatie oefeningen (voor een deels begeleid doormiddel van een audiobestand) en in sommige gevallen nog andere oefeningen. Per week zal ik beschrijven wat ik in die week gedaan heb en wat mijn ervaringen zijn. Af en toe zal ik, aan de hand van andere boeken, nog wat dieper ingaan op bepaalde principes in andere posts.

Mindfulness en positieve psychologie

Deze experimenten doe ik omdat de positieve psychologie een “doe sport” is en geen kijksport. Je moet er zelf ervaring mee opdoen om te ontdekken wat de effecten kunnen zijn. Binnen de meditatie wordt ook een sterke nadruk gelegd om het ervaren van de stof, naast het verdiepen van de kennis over de stof. Er wordt sterk gesteld dat die twee verschillende manier van kennen zo sterk van elkaar verschillen dat de een nutteloos is zonder de ander.

Binnen het IvPP gaan we ons bovendien de komende jaren bezig houden met onderzoek naar verschillende manieren om een gezonde manier van denken te handhaven. De komende tijd gaan we experimenteren met cognitieve therapie, verschillende meditatievormen en specifieke interventies uit de positieve psychologie die gericht zijn op een gezonde manier van denken en voelen. We vatten dit voorlopig samen onder de noemer: positief denken. Over het onderzoek later meer, voorlopig in ieder geval wekelijkse updates over de MBCT.

Wat vind jij van Brout?