Dit is de eerste week van mijn 60 dagen experiment over mindfulness. Voor dit experiment doe ik 8 weken de Mindfulness Based Cognitive Therapy. Wil je meedoen? Schaf dan hier het werkboek aan.

Theorie

In de eerste week van het programma gaat het in eerste instantie over aandacht. Met deze letterlijke vertaling van het woord mindfulness bedoelen we gerichte aandacht voor wat er nu gebeurt. Vaak wordt wat we daadwerkelijk doen, namelijk overschaduwt door wat we denken. Terwijl we eten denken we aan onbetaalde rekeningen en zelfs tijdens de seks denken we nog aan de boodschappen die gedaan moeten worden. Door meditatie leer je aandacht krijgen voor het hier en nu.

Dat concentreren op wat er gebeurt, wordt nog specifieker gemaakt door te focussen op het lichaam. Dat lichaam is de ideale bron voor een “meer rechtstreekse, ervarende, zintuigelijke manier van weten”. Met die zin wordt bedoeld dat je de wereld directer leert ervaren zonder dat deze eerste door de filter van je bewustzijn is gegaan. Of we nu willen of niet, onze geest is constant bezig met het interpreteren van zaken. Dat is in veel gevallen handig, maar bij sommige mensen draait die interpretatiemachine overuren. Voor hen is het aangenaam om weer eens een gewaarwording te hebben die niet direct beoordeeld, gewogen en geïnterpreteerd wordt.

De oefeningen

In de eerste week moet je dagelijks de bodyscan doen. Deze bestaat uit een “geleide” meditatie, wat betekent dat je een mp3’tje kunt downloaden waarop een vrouwenstem je instructies geeft. In de bodyscan, geef je beurtelings aandacht aan de verschillende lichaamsdelen. Als je gestoord wordt door een gedachte, keer je simpelweg weer terug naar de ervaring van je lichaam zodra je er hoogte van krijgt.

Daarnaast word je gevraagd om elke dag een bepaalde handeling vol aandacht te doen. Dit kan bijvoorbeeld een klusje in huis zijn, het eten van een maaltijd, de reis van je werk naar huis of wat dan ook maar. Als je er maar voor zorgt dat je zo goed mogelijk op de ervaring let i.p.v. op je gedachten.

Ervaringen

Het mediteren ging de eerste week nog wat onwennig. In eerste instantie geeft men aan dat je liggend moet mediteren, maar dan val ik direct in slaap. Ik heb het nog met een meditatiebankje geprobeerd, maar dat is in eerste instantie te onwennig. Tot slot heb ik het simpelweg zittend gedaan in een gemakkelijke stoel.De theorie ervaar je direct als je eenmaal zit. Terwijl je aandacht wil besteden aan je lichaam, komen er voortdurend allerlei gedachten bij je op. Analyses van interacties uit het verleden, problemen die er in het heden spelen en plannen voor de toekomst. Je wordt er op den duur haast moedeloos van om steeds weer af te dwalen en te moeten terug keren naar je lichaam. Gelukkig was er al aangegeven dat meditatie niet ontspannend hoef te zijn. In mijn geval was het eerder inspannend. Overigens vooral ook omdat je er gemakkelijk 1 uur per dag mee bezig bent.

Het onmiddellijke resultaat is dat ik meer “klusjes” gedaan krijg. Vooral van die kleine dingen waar je normaal weerstand tegen hebt. Normaal denk je: “daar heb ik nu geen zin in.” Door de meditatie-ervaring en theorie weet je echter dat dat maar woorden zijn. Je weet ook dat je die kan negeren door je gewoon te concentreren op het doen. Als gevolg daarvan wordt die weerstand gemakkelijk te overwinnen. Voor je het weet loop je ’s avonds voor het naar bed gaan nog even naar de afvalbak om een vuilniszak weg te brengen.