Geluk is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen. Sommige mensen denken dat ze werken en leven voor geld, beroemdheid of luxe. Uiteindelijk zijn dit echter allemaal middelen om een doel te bereiken. Geluk is voor ons dus heel belangrijk en het is dan ook opvallend dat er pas de laatste jaren aandacht wordt besteed aan onderzoek naar dat onderwerp. Uit dat onderzoek blijkt in hoeverre we iets kunnen doen aan ons geluk en wat we kunnen doen om gelukkiger te worden. In dit artikel beschrijf ik wat geluk is en hoe we gelukkiger kunnen worden. Samengevat in vijf simpele punten.

1 Vervelend genoeg heb je het niet helemaal in de hand

Hoe gelukkig we ons voelen, hangt voor ongeveer 50 % af van onze genetische opmaak. Met andere woorden: zo ben je nu eenmaal geboren. Net zoals sommige mensen extraverter zijn dan anderen, zijn sommige mensen ook gelukkiger. Deze “geluksvogels” voelen zich over het algemeen prettiger en zijn optimistischer over hun toekomst. Daarnaast hangt 10 % van je geluksgevoel af van betrekkelijk onveranderbare omstandigheden. De rechtsvorm van het land waar je in leeft bijvoorbeeld, of het klimaat van dat land. 40 % van ons geluksgevoel hangt dus af van onze eigen inspanningen. We hebben dus een bepaald standaard geluksniveau, waar we onder kunnen komen als we onverstandige keuzes in ons leven maken en waar we bovenuit kunnen stijgen wanneer we juist verstandige keuzes maken. Hoewel we niet volledige controle hebben over ons geluk, hebben we er wel invloed op. Machivelli heeft dit als volgt omschreven: “Ik vergelijk het lot met een van die woeste rivieren die in hun gramschap hele vlakten onder water zetten, bomen ontwortelen en gebouwen omverwerpen, en op één punt een stuk grond meesleuren om het ergens anders weer achter te laten: iedereen gaat voor hen op de vlucht en wijkt voor hun geweld zonder er ook maar iets tegen te kunnen doen. Maar het feit dat die rivieren zo zijn, betekent niet dat men in perioden van rust geen voorzorgsmaatregelen kan nemen door het aanleggen van beveiligde plaatsen en dijken, zodat het water als het weer harder gaat stromen door een kanaal kan afvloeien en minder tomeloos en schadelijk zal zijn.”

2 De beste manier om gelukkiger te worden is om actie te ondernemen

40 % van je geluksgevoel heb je dus zelf in de hand. De beste manier om je geluksgevoel te vergroten is om dingen te ondernemen waar je gelukkig van wordt. Denk bijvoorbeeld aan eten met vrienden, sporten, ontspannen, mediteren, genieten enzovoort. Wanneer mensen proberen te bepalen hoe gelukkig ze zijn, doen ze dit vooral door te denken aan prettige gebeurtenissen die ze de afgelopen tijd hebben meegemaakt. Wie er voor zorgt dat er veel prettige activiteiten in zijn leven zijn, zal zich dus gelukkig voelen. Omgekeerd hoort hier natuurlijk ook bij dat je vervelende activiteiten probeert te voorkomen. Dit klinkt natuurlijk vrij voor de hand liggend, maar dat is het niet per se. Gek genoeg moeten veel mensen zich er toe zetten om leuke dingen te doen. Het is vaak zo gemakkelijk om thuis op de bank gaan zitten voor de tv. Toch word je er op de lange termijn gelukkiger van om iets te ondernemen.

3 Varieer

Helaas raken we al snel gewend aan wat we doen. Terwijl hardlopen in het begin nog heel leuk kan zijn, raken veel mensen er op de lange termijn aan gewend. Hardlopen telt dan niet meer als een plezierige activiteit, omdat je het zo vaak doet. Een methode om het toch leuk te blijven vinden, is door af te wisselen. Probeer bijvoorbeeld een andere route, probeer op andere tijdstippen te lopen of een ander trainingsschema te gebruiken. Misschien is het leuk om bij een loopclub te gaan zodat je niet alleen hardloopt, maar ook nog mensen leert kennen. Zodra een activiteit waar je voorheen nog van genoot een sleur wordt, is het tijd om er iets aan te veranderen.

4 Denk jezelf gelukkiger

Meer activiteiten ondernemen is niet de enige manier om gelukkiger te worden. Het is ook mogelijk om je gedachten te veranderen. Niet altijd alleen maar denken aan de slechte dingen die je overkomen bijvoorbeeld, maar ook aan de goede dingen. Meer aandacht besteden aan positieve interpretaties van bepaalde dingen die je meemaakt. Wanneer het op je werk bijvoorbeeld niet zo goed gaat, kun je dit vervelend vinden. Je kunt hier om mokken, maar je kunt jezelf ook gelukkig achten dat je in deze moeilijke economische tijden nog een baan hebt.

5 Luister goed naar jezelf

Bij al deze aspecten is het belangrijk om goed naar je eigen gevoel te luisteren. Ik zal de komende tijd nog oefeningen plaatsen waarvan is aangetoond dat ze goed werken om gelukkiger te worden. Hoewel uit wetenschappelijk onderzoek kan blijken dat deze oefeningen voor veel mensen werken, betekent dat nog niet dat ze voor iedereen werken. Misschien dus ook niet voor jou. Het is dus belangrijk om te experimenteren en om te kijken waar jij je persoonlijk goed bij voelt. Als jij warme herinneringen hebt aan die avonden thuis met een plaid en een breiwerk op de bank, moet je daar vooral mee doorgaan. Dat andere mensen bungeejumpen nu zo leuk vinden, is tenslotte niet jouw zaak. Moeilijker, maar zeker zo belangrijk, is om te stoppen met activiteiten waar je je onplezierig bij voelt. Stoppen met slechte gewoonten is lastig, maar het levert veel op. Je zult je niet alleen prettiger voelen omdat je minder onplezierige momenten hebt, maar ook omdat je meer een leven leidt dat bij jou past. De enige manier om gelukkig te worden is om de leiding van je leven in eigen handen te nemen.

Hoewel we niet 100% invloed hebben op ons geluk, kunnen we er wel voor zorgen dat het zo hoog mogelijk wordt. Actief die activiteiten ondernemen waar jij je prettig bij voelt, positief denken en voldoende variatie zijn daarbij de kernwoorden. De komende maanden meer praktische manieren om gelukkiger te worden.