Sommige mensen zijn onverbeterlijke optimisten. Ze gaan er vanuit dat hun inspanningen resultaat zullen opleveren en dat ze hun doelen zullen bereiken als ze er maar hard genoeg aan blijven werken. Ze zien de toekomst met andere woorden zonnig in.

Het zal je niet verbazen dat een dergelijke optimistische levensinstelling over het algemeen als prettiger ervaren wordt dan een pessimistische. Positief ingestelde mensen kunnen beter tegen stress, hebben een beter humeur en herstellen beter van tegenslagen. Aan te positief gedrag zijn overigens wel risico’s verbonden. Zo blijkt uit onderzoek dat je positivo’s maar beter kunt weghouden uit het casino, omdat ze over het algemeen lang doorgaan met gokken, zelfs als ze steeds verliezen. De voordelen wegen over het algemeen echter ruimschoots op tegen de nadelen en we gaan er dan ook vanuit dat een positieve levensinstelling te verkiezen is boven een negatieve levensinstelling. De vraag is nu natuurlijk: hoe kun je van een pessimist een optimist maken?

De kracht van je gedachten

Onderzoekers uit Maastricht hebben geprobeerd om dit te bereiken door gebruik te maken van de kracht van je gedachten. Ze gaven een aantal proefpersonen een simpele opdracht:

Probeer je een voorstelling te maken van je “best mogelijke zelf”. Dat betekent dat je een toekomst moet voorstellen waarin je al je doelen bereikt hebt. Je hebt hard gewerkt en je ten volle ontwikkeld. Bedenk hoe jouw leven er dan zou uitzien op het gebied van:

  1. je persoonlijke leven
  2. je relaties
  3. je werk

De proefpersonen werd gevraagd om deze oefening twee weken lang te doen. In die periode moesten ze de voorstelling dagelijks weer even boven halen. Uit het onderzoek bleek dat mensen die dit deden aanmerkelijk optimistischer werden in vergelijking met mensen die een willekeurige andere opdracht hadden gehad.

Dagdromen kan geen kwaad

Het lijkt dus de moeite waard om zo nu en dan eens weg te dromen bij je “ideale zelf”. Door jezelf zo te trainen in een positieve toekomstverwachting leer je jezelf bij wijze van spreke aan om op een positieve manier te denken. Het onderzoek uit Maastricht staat ook niet op zichzelf. Het denken aan je “best mogelijke zelf” heeft ook in de Verenigde Staten al meerdere malen een goed resultaat opgeleverd. Nu blijkt het dus ook voor ons nuchter Hollanders te werken.

Artikel: Become more optimistic by imagining a best possible self: Effects of a two week intervention. Y.M. Meevissen, M.L. Peters, H.J.E.M. Alberts

Je kunt het artikel downloaden op de site van Meevissen en Alberts