fbpx

Is het verloop in jouw organisatie ook (te) hoog? Lukt het je maar niet om mensen voor langere tijd aan je te binden? Dan hebben we slecht en goed nieuws voor je. Ben je er klaar voor? Hier komt ‘ie: waarschijnlijk ben jij de oorzaak, maar je kunt het óók zelf oplossen.

Nieuwsgierig? Download ons nieuwste e-book via de knop hieronder.

Download het e-book Cupido's gids voor managers

Medewerkers verlaten niet het bedrijf, maar hun manager. We horen en zien dit vaak in de organisaties waar wij mee werken. Mensen voelen zich niet gezien en gehoord, verliezen hun commitment en gaan hun heil elders zoeken. Vaak is het een direct gevolg van hoe jij als leidinggevende communiceert. In dit artikel lees je hoe dit zit én wat jij als leidinggevende kunt doen om het tij te keren.

Veel leidinggevenden trappen in dezelfde valkuilen.

Wat je ook probeert, die medewerkers lijken maar niet te luisteren. Je hebt een aantal duidelijke taken uitgezet en ze hoeven het alleen maar uit te voeren. Hoe lastig kan het zijn? Na de zoveelste vraag of gemiste deadline ben je het zat. Je gaat naar binnen en vertelt jouw medewerkers hoe de vork in de steel zit. Niet heel genuanceerd, maar zo is de boodschap wel duidelijk. Toch?

Helaas. Veel leidinggevenden trappen in dezelfde valkuilen. Ze vertonen gedrag waarvan ze verwachten dat het effectief is, maar dat is het alles behalve. Als manager gaat het niet om jou. Het gaat om je mensen. Het is jouw taak om hen te begeleiden om het beste uit zichzelf te halen. Lukt dat niet? Dan wordt het tijd om in de spiegel te kijken.

Betrap jij jezelf weleens op één of meer van de volgende punten?

  • Niet luisteren
  • Autobiografisch reageren
  • Jezelf centraal stellen
  • Alleen met taken bezig zijn en niet met mensen
  • Snel uit je slof schieten
  • Onduidelijk zijn over wat je wilt
  • Bang zijn voor ruzie en daarom de confrontatie vermijden

Herkenbaar? Confronterend hè?

Het is niet leuk om jezelf in dit soort lijstjes te herkennen. Toegeven is de eerste stap. Je hebt jezelf een vorm van communiceren aangeleerd die niet effectief is. Je denkt dat het werkt, maar dat doet het niet. Je bereikt juist wat je niet wilt. In plaats van dat jouw mensen beter gaan luisteren, meer zelfstandig gaan werken, beter terugkoppelen of productiever worden, gebeurt er iets anders. Ze voelen zich klein, niet gewaardeerd, verliezen betrokkenheid en gaan weg. Zelfs al vinden ze hun werk inhoudelijk leuk. Mensen verlaten niet een organisatie, maar hun leidinggevende.

Gelukkig kun je hier iets aan doen. Samenwerken bestaat bij de gratie van communicatie. Je bespreekt zaken, spreekt dingen af, spreekt mensen aan en je geeft feedback: je spreekt je uit. Het is dus belangrijk om na te denken over jouw communicatie en de impact daarvan op jouw mensen. Voor een goede relatie met je medewerker, moet je bouwen aan de kwaliteit van je relatie én aan de kwaliteit van je communicatie. Zo zorg je ervoor dat jouw medewerker zich gezien en gehoord voelt. Zo houd je de betrokkenheid hoog en het verloop laag.

Aan de slag

In ons nieuwe e-book Cupido’s Gids voor Managers gaan we in op de vraag waarom medewerkers organisaties verlaten. Eén hoofdstuk is gewijd aan communiceren en luisteren. We laten laten je zien hoe je bouwt aan de kwaliteit van je relatie en je communicatie. Het e-book staat vol tips, tricks en tools waar jij direct mee aan de slag kunt.

Nieuwsgierig? Je kunt het e-book hier gratis downloaden.