In onze loopbaancoaching, werken we op basis van de vier K’s. Hieronder verstaan we Krachten, Kennis, Kunde en Kansen. In dit artikel zet ik verder uiteen wat we onder deze K’s verstaan zodat jij direct kunt kijken hoe deze er voorstaan bij jou.

Krachten

Het Instituut voor Positieve Psychologie is de enige partij in Nederland die puur werkt op basis van de krachtenbenadering. We gaan er vanuit dat iedereen beter kan werken aan/met zijn sterke punten dan met zijn zwakke punten. Dat lijkt misschien voor de hand liggend, maar in de praktijk komt het nog steeds weinig voor.

Veel organisaties proberen om hun medewerkers te vormen naar de functies die er al bestaan. Dat is goed voorstelbaar en soms onoverkomelijk. Maar in veel gevallen is het mogelijk (en dan dus ook wenselijk) om rekening te houden met de sterke kanten van de werknemer. Als iemand kan werken op basis van zijn krachten, zal deze persoon zich namelijk een stuk prettiger voelen en bovendien beter presteren.

Betekent dit dat we de zwakke punten negeren? In het geheel niet, maar ze vormen niet de basis van onze begeleiding. Alleen wanneer ze de sterke punten in de weg staan, besteden we aandacht aan de zwakke punten.

Kennis en Kunde

Dit is wat je kunt en wat je weet. De kans is groot dat je goed zult zijn in je krachten. Maar het hoeft niet. Je kunt overal goed in worden, als je maar vaak genoeg oefent en helaas hebben veel mensen jarenlange ervaring in functies waar ze weinig voor voelen. Ze kunnen het dan wel, maar ze vinden er niets aan.

Toch is het niet verstandig om je kennis en kunde helemaal te negeren om je volledig te richten op je krachten. Beter is het om te zoeken naar een manier om die kennis en kunde in te zetten op een gebied waar je wel interesse in hebt. Een programmeur die te weinig van zijn sociale vaardigheid kwijt kan in het programmeren, kan verkoper van software worden. En een bouwvakker die liever met cijfers bezig is, zal zijn heil het best kunnen zoeken op de administratie van een bouwbedrijf.

Kansen

Het streven naar je droombaan is prachtig, maar ondertussen moet de haard wel blijven branden. De hypotheek moet betaald worden en de kinderen moeten nieuwe schoenen krijgen. Het is daarom verstandig om rekening te houden met je kansen op de arbeidsmarkt.

Als je kunstenaar wilt worden is dat een nobel streven, maar de werkgelegenheid in die sector is gering. Wellicht is het handiger te zoeken naar een functie in de kunstwereld waarbij je wel gebruik kunt blijven maken van je Kennis en Kunde. Of misschien is het haalbaar om een creatieve functie te zoeken binnen een wat meer commerciële functie (bijvoorbeeld vormgeving of reclame).

Een dergelijke keuze lijkt wellicht wat minder spannend en moedig dan in het diepe springen, maar psychologische gezien zullen meer mensen zich hier prettig bij voelen. Uiteraard ligt de keuze bij jou.

Loopbaancoaching bij het IvPP

In de loopbaancoaching van het IvPP hebben we het over het algemeen over twee vragen:

  1. Waar wil je heen?
  2. Hoe kun je daar komen?

Bij de eerste vraag gaat het over het verhelderen van je krachten, je kennis en je kunde. We willen een duidelijk visie krijgen op wat jij wilt bereiken in je carrière en welk werk bij je past.

Bij de tweede vraag gaat het over je kansen in combinatie met je krachten, je kennis en je kunde. We kijken dan bijvoorbeeld naar je CV, je motivatiebrief, de manier waarop je de arbeidsmarkt benadert en je persoonlijke presentatie. Deze manier van werken is veel praktische en is altijd gekoppeld aan actie in de praktijk. Het oefenen van een sollicitatiegesprek kun je namelijk het best doen bij een potentiële werkgever.