Je vaardigheid vergroten door beter om te gaan met je problemen

Problemen horen bij het leven. De zelfhulpboeken die beloven dat het leven één groot feest kan zijn, liegen daarover. Het zou zelfs uitgesproken saai zijn wanneer we geen tegenslagen hadden om te overwinnen. Hoogtepunten worden namelijk extra zoet wanneer ze contrasteren met vervelende ervaringen. Gelukkige mensen hebben dus net zo goed problemen als ongelukkige mensen. Het verschil zit in de manier waarop ze met die problemen omgaan. Voor het deel van het zelfvertrouwen dat gebaseerd is op vaardigheid, is het van groot belang om op een goede manier met je problemen om te gaan. Hieronder zal ik uitleggen hoe je dat het best kunt doen.

Sommige mensen zien overal problemen en andere mensen zien overal uitdagingen. We kennen allemaal mensen die van elke mug een olifant maken. Ze zien overal tegenop en nemen bij voorbaat al aan dat dingen onmogelijk zijn. Problemen gaan ze dan ook bij voorkeur uit de weg. Zoals ik in het artikel over angst al aangaf, zorgt dit er voor dat je vaardigheid om met problemen om te gaan, steeds verder afneemt. Als je eenmaal geleerd hebt om je problemen uit de weg te gaan, zul je dit steeds vaker doen. Hierdoor leer je natuurlijk nooit om op een gezonde manier met je problemen om te gaan. Uiteindelijk zal dit ernstige gevolgen hebben voor je zelfvertrouwen.

Hoe kun je dit nu voorkomen? In de sectie productiviteit van deze website, vind je een hoop manieren om optimaal te functioneren en om het beste uit jezelf te halen. Hierin staan een hoop goede ideeën om je sterker in je functioneren te voelen en om meer vertrouwen in je vaardigheden te krijgen. Het hierboven genoemde artikel over angst is ook goede leesstof. In dit artikel zal ik een stap voor stap handleiding presenteren om met je problemen om te gaan.

Omarm je problemen

Veel mensen (en natuurlijk vooral mannen) hebben er problemen mee om te voelen dat iets een probleem is. Ze ploeteren liever voort, dan dat ze moeten erkennen dat verandering noodzakelijk is. Het omgaan met problemen begint dan ook niet met actie, maar met een bepaalde mindset. Wie zijn problemen wil herkennen, dient open te staan voor zijn gevoelens en deze te accepteren. “Niet aanstellen” is een handige manier om met kleine ergernissen om te gaan, maar het is niet een goede houding tegenover grotere problemen. Wie zich constant tekort gedaan voelt door zijn partner, kan dat beter met diegene bespreken. Negatieve gevoelens zijn dus een duidelijke aanwijzing dat er iets niet klopt en we kunnen die negatieve gevoelens maar beter serieus nemen.

Wanneer we voelen dat er een probleem is, moeten we besluiten wat het precies is dat ons dwars zit. Vaak bestrijden mensen bijvoorbeeld het gevolg van een probleem (ik eet ijs als ik alleen thuis ben) en niet de oorzaak van het probleem (ik voel me eenzaam als ik alleen ben). Daarna is het van belang om vast te stellen wat er veranderd moet worden. Hoe is de ideale situatie waarin je je wel prettig zult voelen? Pas wanneer je dat hebt vastgesteld, kun je verder met de oplossingen.

Denken over de mogelijkheden

Voor je actie onderneemt, moet je eerst weten wat je precies gaat doen. Het is dus tijd om een oplossing te verzinnen. Veel mensen zijn erg kritisch op zichzelf. Vooral de mensen die niet van veranderen houden. Zij weten altijd wel een manier te verzinnen waarom veranderen zinloos is. Bij het verzinnen van oplossingen is het dus belangrijk om niet meteen al te kritisch te zijn. Schrijf eerst zoveel mogelijk oplossingen op en benader het probleem van verschillende kanten. Pas daarna ga je beginnen met het beoordelen van die oplossingen.Bekijk wat je bedacht hebt en wat het best haalbaar is. Sommige oplossingen zullen niet praktisch zijn, of zullen weer nieuwe problemen met zich meebrengen. Ander oplossingen kunnen weer te abrupt zijn. Ze lossen het probleem weliswaar op, maar ze brengen je in een geheel nieuwe situatie waar je op dit moment nog niet klaar voor bent. Het kan zelfs zo zijn dat je geen oplossing vindt. Dan kun je beslissen om het probleem nog maar een tijd te accepteren. Het kan ook zijn dat de oplossingen allemaal erger zijn dan het probleem. Ook dan kan het verstandig zijn om je maar bij het probleem neer te leggen. Hoewel dit misschien een nederlaag lijkt, draagt het wel degelijk bij aan je welbevinden. Het is makkelijker om je neer te leggen bij zaken waar je geen invloed op hebt.

Actie ondernemen

Als je besloten hebt om je probleem aan te pakken, wordt het tijd om actie te ondernemen. In de artikelenserie: Persoonlijke doelen stellen en halen is hier al een hoop over geschreven, maar ik zal het hier nogmaals kort uiteenzetten. Allereerst is het belangrijk om een plan te maken. Voor je begint, moet je weten wat je op dagelijkse basis gaat doen aan het oplossen van je probleem. Stel dat je niet tevreden bent met je baan en besloten hebt om naar een nieuwe op zoek te gaan. Dan is het zaak om te beschrijven wat je op dagelijkse basis gaat doen om een nieuwe baan te vinden. Advertenties bekijken, werving en selectiebureaus bezoeken, etc. Wie dit niet doet heeft grote kans dat zijn plannen in goede bedoelingen verzeilen.Daarna is het een kwestie van oefenen. Sommige mensen zien zo tegen een verandering op, dat ze het er maar bij laten zitten. Vaak is het dan goed om langzaam kleine stapjes te nemen. Wanneer je bijvoorbeeld meer wilt netwerken, hoef je niet per se alleen naar een borrel te gaan waar je niemand kent. Je kunt eerst naar een borrel van een bekend netwerk gaan en daar tenminste één nieuw iemand aanspreken. Op die manier blijft het nieuwe gedrag behapbaar en kun je het langzaam ontwikkelen.

Uit het woord blijkt al dat het voor ons zelfvertrouwen belangrijk is om op ons zelf te kunnen vertrouwen. We moeten er op kunnen vertrouwen dat we kunnen omgaan met de problemen waar het leven ons voor stelt. Dit kun je alleen bereiken door veel te oefenen. Op die manier doe je ervaringen op die bevestigen wat je al dacht: problemen zijn er om opgelost te worden.

Werken aan je zelfvertrouwen en je vaardigheid?

De gedachte achter het opbouwen van je zelfvertrouwen heb ik beschreven in mijn boek “Vergroot je zelfvertrouwen“. Als je meer over deze unieke methode wilt weten, raad ik je dit van harte aan. Het is inmiddels aan zijn derde druk toe en geeft een uitgebreide toelichting op wat zelfvertrouwen is en hoe je het kunt vergroten.

Werk je liever aan het vergroten van je zelfvertrouwen in samenwerking met een coach? In dat geval is ons coachingstraject iets voor je. We helpen je in dat traject om je vaardigheid en je waardigheid te vergroten om zo tot een stabiel hoog zelfvertrouwen te komen.