Vier principes om energiek te blijven en je doelen te bereiken

Wie zichzelf doelen heeft gesteld en bezig is met de uitvoering, komt al snel in aanraking met de harde realiteit: wie zijn doelen wil halen, zal veel werk moeten verzetten. De eerste dagen gaat dat vaak nog wel, maar na verloop van tijd worden die avonden op de bank voor de televisie toch wel erg aantrekkelijk. Waar halen anderen de energie vandaan om steeds maar te blijven gaan en om steeds maar het beste van zichzelf te geven? In dit artikel worden er vier manieren gepresenteerd om op een goede wijze met je energie om te gaan.

Zonder dat we het beseffen, hebben velen van ons een Olympisch leven. In die zin Olympisch dat de inspanningen die we moeten leveren groter zijn dan de inspanningen die een Olympiër levert. Een Olympische atleet traint rond de vier tot zes uur per dag, soms zelfs minder. In 90 % van zijn trainingen doet hij dan ook nog rustig aan. Bovendien is hij een aantal maanden per jaar buiten training. Veel mensen hebben bijna de hele dag verantwoordelijkheden, thuis en op het werk, en zij kunnen het zich nooit veroorloven om rustig aan te doen. Als ze dan toe zijn aan hun welverdiende vakantie, gaat het meestal over hooguit drie weken. Loehr en Schwartz, de schrijvers van het artikel uit de Harvard Business Review: Becoming a corporate athlete, geven daarom tips over hoe mensen evenveel energie kunnen krijgen als atleten.

Sport

Het zal niet verbazen dat er daarbij een groot belang wordt gehecht aan sport. Volgens Loehr en Schwartz is het belangrijk om in ieder geval drie keer per week te sporten. Het gaat daarbij om tweemaal cardiotraining (hardlopen, zwemmen, roeien etc.) en daarnaast nog een keer een training met gewichten. Hoewel deze aanpak op het eerste gezicht misschien contraproductief lijkt, trainen kost immers tijd en energie, blijkt uit onderzoek dat het mensen op de lange termijn energieker en daardoor ook productiever maakt. Daarnaast heeft sport ook een gunstige invloed op onze psyche. Tegenwoordig laten psychologen depressieve mensen bijvoorbeeld hardlopen.

Voeding

Een ander belangrijk aspect voor het vergroten van de energie is voeding. Het gaat hierbij niet per se om een dieet waarmee je dient af te vallen, maar meer om een geleidelijke toestroom van de energie die voeding oplevert. In plaats van drie grote maaltijden op een dag, raden de schrijvers meerdere kleine maaltijden aan. Hierdoor heb je minder last van pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en blijf je op een stabiel niveau functioneren. Iedereen kent wel het lome gevoel dat volgt na een grote maaltijd. Als je dat gevoel wilt voorkomen en juist de hele dag scherp wilt blijven, kun je het beste meerdere kleinere maaltijden per dag nemen. Het helpt hierbij wanneer er voor gezonde voeding gekozen wordt. Een chocoladereep geeft bijvoorbeeld een veel grotere piek in de bloedsuikerspiegel dan een boterham, omdat de suiker uit de reep sneller opgenomen wordt.

Rust

Tot slot is het van belang om, net als een topsporter, voldoende rust te nemen. Het wordt aangeraden om elke twee uur een korte pauze te nemen waarin de aandacht niet bij het bereiken van je doelen is. Hierbij kan er bijvoorbeeld gedacht worden aan een wandeling of een korte meditatie-achtige oefening. Ook slaap is hierbij van groot belang. Veel mensen die onder grote druk staan, slapen minder omdat ze zo meer tijd overhouden. De productieve tijd die overblijft, neemt echter vaak af. Ze zijn weliswaar langer wakker, maar in de tijd presteren ze minder omdat ze zo moe zijn. Daarom is het verstandig om voldoende slaap te nemen. Idealiter ongeveer 7 uur per dag.

Tijdstip

Uit onderzoek blijkt dat sommige mensen beter functioneren in de avonduren en anderen beter in de ochtend. Helaas houden veel werkgevers zich hier niet aan, maar dat betekent niet dat jij je hier niet aan kunt houden. Wanneer je vooral een avondmens bent, is het verstandig om moeilijke taken zoveel mogelijk in de avonduren te plannen. Als je wat tijd nodig hebt om wakker te worden, kun je de tijd in de ochtend beter besteden aan meer routinematige taken. Het indelen van je dag zodat je kunt pieken op het moment dat dit jou het best uitkomt, zal veel bijdragen aan je efficiëntie.

Als mensen het druk krijgen, nemen ze vaak beslissingen die hun effectiviteit niet ten goede komen. Zo gaan ze bijvoorbeeld minder slapen en nemen ze minder rust tussen hun taken. Ook sporten blijft er vaak bij omdat ze alle aandacht en tijd nodig hebben voor het bereiken van hun doelen. Daarom is het juist belangrijk om in stressvolle situaties deze vier principes te volgen. Wie dat doet zal zich beter voelen en uiteindelijk ook beter presteren. Het is namelijk niet de zaak om meer tijd aan je werk te besteden, maar om meer effectieve tijd aan je werk te besteden.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vergroten van je vitaliteit, bekijk dan onze coachingstrajecten op dat gebied.

Leave a Reply