fbpx

Steeds meer willen mensen bijdragen aan ‘het goede’. Vooral millenials worden gedreven door purpose. Ze willen iets goeds voor elkaar krijgen en bijdragen aan een betere, mooiere en fijnere wereld. Jouw visie is daarom van levensbelang. Het is de motor van jouw organisatie en geeft aan waar medewerkers een bijdrage aan leveren. Ontbreekt een visie? Dan verbinden medewerkers zich moeilijk of niet met jou of met je organisatie. Weinig verbinding betekent weinig betrokkenheid.

De zoektocht naar purpose

Dat medewerkers in hun werk steeds meer waarde hechten aan een visie, komt mede doordat banen tegenwoordig voor het oprapen liggen. Als je kunt kiezen om te werken met leuke mensen met soortgelijke waarden als jij, waarom zou je dat dan niet doen? De factor cultuur is steeds meer doorslaggevend in de keuze voor een werkgever. En jij als manager of directeur hebt de grootste invloed op die cultuur. Jij bepaalt immers ‘hoe de dingen bij jou gaan.’

Een groot aantal onderzoeken laat zien dat het hebben en communiceren van een duidelijke visie (de ‘waar gaan we naartoe’ en ‘waarom’) samenhangt met goede prestaties. Organisaties waarin een duidelijke visie ontbreekt, doen het gemiddeld minder goed. Een visie is de missie, de droom of het doel die de manager, leider of eigenaar heeft voor de toekomst van het bedrijf. Het bepaalt welke keuzes wordt gemaakt. Ook geeft het medewerkers een gezamenlijk doel. Dit zorgt voor betrokkenheid, energie en verbinding.

Bedrijven die een duidelijke visie hebben én deze communiceren, presteren over het geheel genomen beter. Ze scoren onder andere hoger op financiële prestaties, medewerkerstevredenheid, klanttevredenheid en productiviteit. Daarnaast is het verloop lager. Dit is effect is nog sterker wanneer de visie expliciet door managers en medewerkers wordt (uit)gedragen. En medewerkers die relatief langer in dienst blijven, hebben een grotere positieve invloed op het financiële resultaat van de organisatie.

Purpose geeft commitment

Als er geen verbinding is met de visie van de organisatie, de manager of andere teamgenoten, dan wordt het een flinke uitdaging om medewerkers betrokken te houden. Als je hierin investeert, bouw je aan medewerkers én aan teams die bereid zijn om voor de organisatie te gaan. Wij zien dit bij Brout keer op keer gebeuren wanneer mensen naar aanleiding van onze interventies weer echt met elkaar in gesprek gaan. Dan wordt duidelijk wat iedereen bijdraagt en wat de organisatie en de medewerkers bindt.

Als leidinggevende is het dus belangrijk om medewerkers te leiden vanuit purpose. Jouw eerste stap is om je eigen onbewuste waarden en drijfveren te ontdekken. Pas als je weet wat jouw gedrag bepaalt, kun je jouw medewerkers helpen in hun ontwikkeling. En pas als jij snapt hoe jij waardenvol invulling geeft aan jouw rol, word je écht effectief. Wees je ervan bewust dat jouw onzichtbare waarden ten grondslag liggen aan jouw zichtbare leiderschapsgedrag. En sta stil bij de impact daarvan op jouw mensen, team en organisatie. Want als jij wantrouwen meebrengt, ontwikkel je een wantrouwende organisatie. Maar als jij vertrouwen geeft, krijg je ook vertrouwen terug.

Aan de slag

In zijn nieuwe e-book Cupido’s Gids voor Managers gaat Brout founder Ton Keunen in op de vraag waarom medewerkers organisaties verlaten. Eén hoofdstuk is gewijd aan de rol van cultuur. Hij laat zien hoe cultuur écht werkt. Daarnaast geeft hij de ultieme checklist van disfunctioneel gedrag. Hoe scoor jij als leidinggevende? Ben je goed op weg of is er veel winst te behalen? Het e-book staat vol tips, tricks en tools waar jij direct mee aan de slag kunt.

Nieuwsgierig? Je kunt het e-book hier gratis downloaden.