Kijk ’s ochtends in de spiegel, bal je vuist en zeg “Tsjakka!” dat is ongeveer wat Emile Ratelband zou zeggen over positief denken. Het hele begrip heeft dan ook enigszins een slechte naam gekregen. Dat is onterecht, want er zijn voldoende aanwijzingen dat positief denken werkt. In dit artikel bespreek ik een aantal manieren waarop je positiever kunt leren denken.

Cognitieve therapie

De meest gebruikte manier om depressieve mensen te behandelen is cognitieve therapie (ook wel bekend als Rationeel Emotieve Therapie (RET)) . Het idee achter deze therapievorm is dat je gedachten bepalen hoe je je voelt.

Stel dat iemand opgevoed is met de gedachte dat je niet mag liegen. Diegene zal zich dan misschien schuldig voelen wanneer hij een leugen verteld. Iemand anders zal tijdens zijn opvoeding te horen hebben gekregen dat een leugentje om bestwil geen kwaad kan. Deze persoon zal zich veel minder schuldig voelen over het liegen. Hoe deze personen dus denken over het liegen, bepaald hoe ze zich voelen.

Sommige goeroes uit de positief denken hoek stellen dat je de werkelijkheid kunt beïnvloeden met je gedachten. Als je positief denkt, zal de werkelijkheid ook positief zijn. De cognitieve therapie gaat veel minder ver. Ze stelt dat we de werkelijkheid niet kunnen beïnvloeden, maar wel de manier waarop we naar die werkelijkheid kijken.

Meditatie

Daarmee komen we meteen uit op een andere manier van positief denken: meditatie (of mindfulness). Deze stroming geeft aan dat we constant bezig zijn met het plakken van etiketjes op de werkelijkheid. We kunnen de werkelijkheid bijna niet zien zoals deze is, maar proberen er direct een oordeel aan te verbinden.

Tijdens meditatie leer je om hier wat terughoudender mee te zijn. Eigenlijk is het dus niet zozeer een manier van positief denken, maar eerder een manier van minder negatief denken. Door al die negatieve etiketjes niet te plakken, wordt het een stuk eenvoudiger om een wat stabielere emotionele toestand te behouden.

Positief doen

Een derde manier om positief te denken, is door je positiever te gedragen. Daarbij kun je aan verschillende dingen denken:

  • Meer leuke dingen doen. Vaker met mensen afspreken bijvoorbeeld, meer tijd aan je hobby’s besteden, wat vaker uitgebreid koken of een lekkere massage boeken.
  • Actie ondernemen om negatieve zaken te voorkomen. Als je je administratie op orde hebt, zul je geen onaangename verassingen krijgen. En wanneer je een schoon huis hebt, zul je jezelf ook opgeruimder voelen.
  • Positieve ervaringen opzoeken. Denk je dat andere mensen je niet aardig vinden? Blijf dan niet thuis, maar ga juist op zoek naar positieve sociale contacten. Denk je dat je niets nieuws kunt leren, ga dan juist veel aandacht geven aan het aanleren van een nieuwe taak. Op die manier zul je ervaringen krijgen die het makkelijker maken om positief over je leven te denken.

Zorgen voor je lichaam

Wil je je een dag vreselijk vervelend voelen? Drink dan bij het ontbijt 1,5 liter Cola. Deze suikerinjectie zal er voor zorgen dat je je slecht kunt concentreren en dat je lichaam slecht voelt. Hoewel deze stelling eenvoudig te bewijzen is (probeer het maar eens, en eet er ook nog een paar donut bij als je echt een naar gevoel wilt hebben), krijg ze nauwelijks aandacht van de psychologie. Van oudsher concentreren we ons vooral op onze gedachten en niet zozeer op ons lichaam. Er zijn echter een aantal eenvoudige maatregelen die je kunt nemen om je lichamelijk beter te voelen:

  • Voldoende rust: slaap genoeg om je uitgerust te voelen. Slaaptekort kan ontstaan door stress, maar stress kan ook ontstaan door slaaptekort. Blijf uit deze spiraal door voldoende slaap voor jezelf in te plannen.
  • Goed eten: voor meer kennis over goede voeding zou je een diëtist moeten raadplegen. Ik wil slechts vaststellen dat slecht eten (veel vet, suiker, snelle koolhydraten) niet goed voelt. Ook teveel (of veel te weinig) eten doet vaak niet veel goeds voor je gemoed.
  • Beweging: sport is niet voor alle mensen weggelegd, maar beweging wel. Als een stuk hardlopen er niet inzit voor je, kun je vast wel een wandeling maken. In welke vorm dan ook, beweging zal bijdragen aan je gevoel

Positief denken, de praktijk

Er zijn genoeg manieren om positiever te denken. En als je positief denkt, zul je je ook positiever voelen. Kun jij wel wat positiviteit in je leven gebruiken? Probeer dan eens één van de bovenstaande methoden.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij een positieve benadering van je leven? Misschien is coaching dan iets voor je. Specifiek voor deze problematiek hebben we bijvoorbeeld Vitaliteitscoaching.