Je komt op een verjaardag waar je, de jarige uitgezonderd, niemand kent. Of je bezoekt een symposium en tijdens de pauze sta je in je eentje een kop koffie te drinken. Op dat soort momenten zou je graag een gesprekje met iemand aanknopen. Toch doe je het niet, want je weet niet wat je moet zeggen en wat doe je als iemand vervelend reageert? Gelukkig zijn ook sociale vaardigheden aan te leren. In een aantal artikelen zal ik een duidelijke methode presenteren over het aanknopen van een gesprekje. Hieronder beschrijf ik in drie simpele stappen waar een praatje uit bestaat, daarna licht ik de verschillende stappen in andere artikelen toe.

Stap 1: De opening(szin)

Wanneer je met iemand een contact wilt aangaan, begint alles met het aanspreken van diegene. Voor veel mensen is dit een hele stap. Wat moet je zeggen? Als het om een romantisch contact gaat, zijn er de standaardopeningszinnen: “Ken ik jou niet ergens van?” In een meer zakelijke sfeer kennen we dat soort zinnen echter nauwelijks. Toch zijn ze makkelijk te verzinnen en het loont dan ook om er vooraf een aantal te bedenken. Op een netwerkborrel werkt: “Zullen we kennismaken” bijvoorbeeld prima. En op een verjaardag: “hoe ken jij de jarige”. Met enige goede wil is er voor elke situatie wel een min of meer geschikte opening te verzinnen.

Voor wie niet afhankelijk wil zijn van een openingszin, levert de situatie vaak ook goede gespreksstof. Als je iemand bijvoorbeeld breeduit ziet gapen op een congres, kun je zeggen: “Ja, die vorige spreker was nogal langdradig he?”Als je er goed op let, zie je uiteindelijk steeds meer mogelijkheden om een praatje aan te knopen. In het volgende artikel zal ik uitgebreider over dit soort “situationele” openingszinnen schrijven.

Stap 2: Het gesprek

Stel dat je iemand hebt aangesproken met: “Vond u die laatste spreker ook zo goed?” en de ander antwoord met “ja”. Wat dan? Het contact is er en de ander kijkt je verwachtingsvol aan. Wat nu te zeggen? Zoals ik in een eerder artikel al heb uitgelegd, is het van belang om hier niet een heel verhaal te gaan voorbereiden. Daarvoor zijn de mogelijkheden in een gesprek te uitgebreid. Je kunt simpelweg niet een heel gesprek vooraf verzinnen. En als je het wel zou kunnen zou het waarschijnlijk mechanisch en onnatuurlijk overkomen. Toch zijn er wel een aantal tips te geven.

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat jij niet verantwoordelijk bent voor de verloop van het gesprek. Je hebt weliswaar het gesprek geopend, maar er wordt niet van jou verwacht dat je het ook volledig gaande houdt. De ander moet ook een steentje bijdragen. Als je dit beseft, zul je meer ontspannen in het gesprek staan. Wanneer je aanvankelijk niets weet te zeggen, zul je zien dat de ander wel met een nieuw gespreksonderwerp zal komen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken (of althans vaak doen) is het niet zaak om zelf heel interessant te lijken. Mensen praten namelijk graag over zichzelf. Vragen stellen nodigt daar toe uit en werkt veel beter dan iets vertellen over jezelf. Als de ander eenmaal praat, is het de kunst om op zijn verhaal in te gaan. Wie vragen blijft stellen, loopt echter kans om een interview te houden, wat voor veel mensen onnatuurlijk en ook enigszins vervelend aanvoelt. Wie goed leert luisteren, ziet dat de ander in zijn antwoorden voldoende aanknopingspunten geeft voor een voorzetting van het gesprek.

Dus niet:
“Wat voor werk doe je?
Ik ben ambtenaar bij sociale zaken.
Heb je ook kinderen?”

Maar :
“Wat voor werk doe je
Ik ben ambtenaar bij sociale zaken
Prettig om in deze tijden een baan bij het Rijk te hebben. Met de huidige economische situatie lijkt het me fijn om baangarantie te hebben.”

Natuurlijk is het niet verboden om door te vragen, maar het is niet de manier om een gesprek aan te gaan. Tijdens een gesprek wissel je meningen uit en ga je in op hetgeen de ander zegt. Het komt van beide kanten en is niet zo eenzijdig als een interview.

Stap 3: de afsluiting

Afscheid nemen is gemakkelijk. Je geeft simpelweg aan dat je nog met wat andere mensen wilt ontmoeten en dat het een plezier was om met de ander te praten. Daarna is het wel zaak dat je spoedig weer op anderen afstapt. Het staat raar als je afscheid van iemand neemt en vervolgens in je eentje aan de bar gaat staan. Het ontmoeten van anderen is echter geen probleem meer nu je eenmaal weet hoe je het best een gesprek kunt openen.

Als je geïnteresseerd bent om het contact gaande te houden, kun je vragen naar een visitekaartje of telefoonnummers uitwisselen. Vaak is het handig om dan alvast aan te geven wanneer je belt voor een vervolgafspraak, zodat het de ander duidelijk is dat het contactgegevens uitwisselen niet een pure formaliteit is.

Ontwikkel meer sociale vaardigheden met een assertiviteitstraining

Wil je makkelijker kunnen communiceren met mensen en minder angst voelen bij het aangaan van een conversatie? Dan is een training assertiviteit precies wat je nodig hebt. Je leert onder andere:

-Een aantal makkelijke manieren om snel meer sociale vaardigheden te krijgen,

-Hoe je een gesprek aangaat met een wild vreemde,

-Kant-en-klare openingszinnen om zonder al teveel moeite een gesprek op gang te zetten,

-Manieren om meer zelfvertrouwen uit te stralen met je lichaamstaal,

De trainingen zijn wetenschappelijk onderbouwd en we werken met ervaren trainers. Klik hieronder op de link voor meer info over een training en de beschikbare data:

Lees de informatie pagina van de assertiviteitstraining bij het IVPP

—–
In sociale vaardigheden deel 2 zal ik een handig model geven voor openingszinnen. Vervolgens ga ik dieper in op de kern van het gesprek.

Wat vind jij van Brout?