In een eerder artikel hebben we besproken wat stress is. In dit stuk geven we vijf tips om er beter mee om te kunnen gaan:

  1. ControleDe mate van controle die wij over onze omgeving ervaren is vaak bepalend voor de mate van stress die wij ervaren. En hierin ligt oplossing nummer 1: meer controle is minder stress. Allereerst maak je een onderscheid tussen de zaken waar je wel en geen invloed op hebt. Wanneer dit duidelijk is, houd je de focus zoveel mogelijk op wat je zelf direct kunt beïnvloeden. Vervolgens begin je aan de kleinste controleerbare taken. Zo bouw je stukje bij beetje meer controle op. Naar verloop van tijd zul je merken dat ook de grote zaken steeds meer onder je controle komen. Neem dus zelfs het kleinste beetje touw in eigen handen en stap voor stap kom je er!
  2. RustStress is niet alleen maar slecht voor ons, maar langdurige blootstelling en een te hoge mate van stress wel. Oplossing nummer 2 ligt daarom in het nemen van rustmomenten om de opgebouwde stress als het ware ongedaan te maken. Net zoals het voor sporters belangrijk is om na veel lichamelijke inspanning fysiek te herstellen, geldt hetzelfde voor mentale inspanning. Na 90 minuten of 2 uurtjes gepresteerd te hebben, neem je 15 min of langer pauze om bij te komen (een wandeling, even wat drinken halen, etc.). Let er op dat je tijdens deze pauzes niet stiekem door blijft werken (bijvoorbeeld op je mobiele telefoon) maar echt uitrust. Indien je geen tijdige pauzes neemt bouwt de spanning zich steeds verder op en wordt je steeds vatbaarder voor de nadelige gevolgen van stress.
  3. Minder is meerHoe meer je doet tegelijkertijd, hoe slechter dit is voor je concentratievermogen, je productiviteit, het genot dat je haalt uit je activiteiten en je stressbestendigheid. Langdurige blootstelling aan afleidingen en multitasken verlaagt zelfs je IQ! Je e-mail aan hebben staan terwijl je aan iets werkt, werkt niet in je voordeel. Focus je op 1 taak tegelijk en verminder afleidingen voor zover mogelijk. Met andere woorden, neem niet te veel hooi op je vork en zorg ervoor dat je bewust aanwezig bent.
  4. Fun!Onderzoek na onderzoek toont aan dat onze hersenen het meest optimaal functioneren wanneer wij ons gelukkig voelen, dit in vergelijking met wanneer wij ons neutraal of niet zo prettig voelen. Positieve emoties blijken ons daarnaast ook nog te beschermen tegen de negatieve gevolgen van stress en zelfs korte positieve ervaringen hebben het zogenaamde “undoing effect”. Je kan hierbij denken aan een fijne begroeting, het bekijken van een grappig youtube videootje, en alles wat jou in een goede stemming brengt. Ook lachen verlaagt je stress hormonen. Het helpt natuurlijk vooral als je het werk zelf leuk vindt.
  5. RelatiesGoede werkrelaties kunnen ingezet worden om ons te beschermen tegen de stressvolle momenten op de werkvloer. Niet alleen kan je aan je fijne collega’s je verhaal kwijt en helpt dit je op korte termijn (het benoemen van de emoties die je voelt maakt deze minder intens), maar onderzoek toont tevens dat degenen met betere werkrelaties meer geneigd zijn stress te zien als een kans tot groei in plaats van een tegenslag, een instelling die goed beschermt tegen de negatieve gevolgen van stress.

Samenvattend

Er zijn dus voldoende mogelijkheden om je stress onder controle te krijgen. Kort samengevat is het niet de zaak om helemaal geen stress te hebben. Veel beter is om periode van stress af te wisselen met rust, positieve gevoelens en positieve interacties. Die drie samen zorgen ervoor dat je op tijd weer herstelt van je inspanningen.