Voor jezelf opkomen betekent dat je het vermogen hebt om je grenzen aan te geven in sociale contacten. De term subassertiviteit houdt in dat je je juist niet opkomt voor jezelf. In dit artikel ga ik je een aantal tips en oefeningen geven om assertiever te worden.

Voor jezelf opkomen tip #1: richt je op je positieve kanten

Uit onderzoek blijkt dat mensen die zich richten op hun sterke in plaats van hun zwakke punten onder andere zelfverzekerder en gelukkiger zijn. Ook hebben ze meer eigenwaarde, hebben ze meer energie en ze zijn effectiever in het ontwikkelen van zichzelf. Er zijn dus veel voordelen om je te focussen op je positieve eigenschappen. De beste oefening die je dan kun doen is om je positieve punten eens onder elkaar te zetten op papier.

Als je wilt ontdekken wat jouw krachten zijn, zou je bijvoorbeeld onze krachtenvragenlijst kunnen maken

Voor jezelf opkomen tip #2: bedenk van te voren wat je wilt

Voordat je gaat antwoorden op iemand zal je eerst moeten bedenken wat je wilt. Als je dus niet direct weet wat je wilt, bij bijvoorbeeld een voorstel, kan je beter zeggen: “ik denk daar even over na.” Het is dus belangrijk om je tijd te nemen om tot een beslissing te komen. Als je namelijk moeite hebt om voor jezelf op te komen, zijn momenten waarbij je direct moet beslissen lastig voor je. Dat zijn vaak ook de momenten waar het mis kan gaan en je spijt gaat krijgen van wat je belooft hebt aan iemand. Vraag daar dus gerust de tijd voor

Voor jezelf opkomen tip #3: praat in de ik-vorm

Als je voor jezelf opkomt, is het beter om in de ik-vorm te praten. Zeg dus niet: ‘jij doet ook altijd zo, wat ben je ook een…!” Je kunt beter zeggen: “ik heb gemerkt dat je dit vaker doet en ik vind dit niet prettig want…”. Deze laatste zin heeft ook een betere toon waardoor je niet zo snel in een conflict zal belanden. Probeer dus voordat je iemand ergens op gaat aanspreken te oefenen om te praten in de ik-vorm en niet de jij-vorm.

Voor jezelf opkomen tip #4: volg een assertiviteitstraining

Als je het lastig vindt om voor jezelf op te komen, is een assertiviteitstraining geschikt. Met een assertiviteitstraining leer je om voor jezelf op te komen en zelfverzekerder over te komen. In een training krijg je oefeningen waar je onder andere leert hoe je ‘nee’ kunt zeggen tegen verzoeken en hoe je dit kunt doen zonder onvriendelijk over te komen.

Wanneer je meer assertief wordt, zal je ook merken dat je sociale vaardigheden verbeteren en dat je meer ontspannen bent bij sociale contacten. Dit leidt weer tot betere sociale contacten en meer geluk. Het aantal sociale contacten wat je hebt, voorspelt namelijk voor een groot gedeelte het geluk wat je ervaart in het leven.

Wat vind jij van Brout?