In dit artikel zal ik uitleggen hoe een laag zelfvertrouwen ontstaat en hoe je kunt bouwen aan een hoog zelfvertrouwen.

De negatieve spiraal

Een laag zelfvertrouwen is dikwijls niet iets wat van de een op de andere dag ontstaat. Vaak ontwikkelt het zelfvertrouwen zich geleidelijk in de kinderjaren. Dikwijls zie ik dat mensen beschermend opgevoed zijn, waardoor ze niet geleerd hebben om hun eigen mening te vormen en hun eigen beslissingen te nemen. Het komt ook voor dat men streng opgevoed is, waardoor ze nooit het gevoel hebben gekregen dat ze waardevol en geliefd zijn.

In de puberteit uit deze opvoeding zich in het gedrag. Men durft niet het voortouw te nemen in een groep en vind het moeilijk om de eigen mening te tonen. Dat gedrag zorgt vaak voor een aantal ervaringen die de lage eigenwaarde bevestigen. Zo komt het voor dat men gepest wordt. Of dat men door faalangst niet goed presteert. Deze ervaringen zorgen er voor dat het zelfvertrouwen nog verder daalt.

Deze persoon zit nu in de negatieve spiraal. Het lage zelfvertrouwen heeft een aantal duidelijke effecten. Er wordt weinig gepresteerd en het is moeilijk om een band met anderen op te bouwen. Die ervaringen in de praktijk zorgen er weer voor dat het zelfvertrouwen nog verder daalt. En dat resulteert vaak in nog meer negatieve ervaringen.

Het doorbreken van de negatieve spiraal

Het doorbreken van de negatieve spiraal is niet gemakkelijk, maar wel heel goed mogelijk. Het is hierbij zaak om of het zelfbeeld of de ervaring te veranderen. Stel dat iemand zich in grote gezelschappen weinig op zijn gemak voelt. Er zijn twee manieren om hier verandering in te brengen.

Allereerst is het mogelijk om anders over de situatie na te denken. Waarom is deze persoon zo bang in grote gezelschappen? Vaak is het zo dat iemand zich minderwaardig voelt aan de anderen. In sommige gevallen komt het ook voor dat een negatieve reactie van anderen gevreesd wordt. Het is verstandig om deze denkbeelden onder de loep te nemen en te veranderen in meer positieve gedachten.

We kunnen de gedachten ook met rust laten en ons focussen op een verandering in gedrag. Bijvoorbeeld door juist verjaardagen en sociale bijeenkomsten op te gaan zoeken. Met als doel om zoveel mogelijk mensen aan te spreken en om het gesprek zo lang mogelijk te laten duren. Op die manier ziet men in de praktijk dat het lage vertrouwen in de eigen prestaties niet nodig is.

Wie in de praktijk verandert, zal zien dat dit ook een verandering in het zelfvertrouwen teweegbrengt. Andersom is het zo dat een groter zelfvertrouwen zorgt voor andere gedragingen. Beide stappen zijn voldoende om uit de negatieve spiraal te breken.

Werken aan een Optimaal Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen bestaat uit een combinatie van vaardigheid en waardigheid. Vaardigheid heeft vooral te maken met wat je doet. Of je actie onderneemt om te presteren en iets neer te zetten. Waardigheid heeft meer te maken met je eigenwaarde. Het wordt bepaald door de manier waarop je over jezelf denkt.

Om een Optimaal Zelfvertrouwen te bereiken is het belangrijk om aan beide aspecten aandacht te besteden. Gelukkig is het zo dat beide onderdelen van zelfvertrouwen elkaar beïnvloeden. Als je vaardigheid stijgt, zal dit invloed hebben op je waardigheid en andersom.

Bouwen aan een rotsvast zelfvertrouwen

Als je meer wilt weten over het opbouwen van je zelfvertrouwen, raad ik je van harte mijn boek “Vergroot je zelfvertrouwen” aan.

Heb je wat hulp nodig bij het bouwen aan je zelfvertrouwen? Wil je ineens grote stappen maken. In dat geval is het coachingstraject iets voor je. In dat traject geven we je de bouwstenen om aan een stabiel hoog zelfvertrouwen te werken.

Wat vind jij van Brout?