fbpx

Een voorbeeld van transformationeel leiderschap

Een grote Amerikaanse multinational genaamd Barry Whemiller werd in 2008 hard geraakt door de economische crisis. De verkoop maakte een drop van 30% binnen een dag. De verkoopdaling had zo’n impact op de organisatie dat het al snel in de financiële problemen kwam. Het duurde niet lang voordat de salarissen niet meer betaald konden worden. Het bericht was hard maar duidelijk: er moest 10 miljoen dollar worden bezuinigd. Lukte dit niet, dan zou Barry Whemiller de crisis niet overleven.

Zoals zoveel organisaties kwam het bestuur bij elkaar om afspraken te maken over ‘noodzakelijke’ ontslagrondes. Echter, de CEO Robert H. Champan weigerde om hieraan mee te werken.

Hij zei: ‘waarom zouden sommige mensen de dupe moeten worden van deze crisis en anderen niet?’

Uiteindelijk kwam de organisatie met een voorstel voor alle medewerkers: van sales tot accounting en van secretaresse tot CEO. Iedereen werd gevraagd om vier weken onbetaald verlof te nemen. Medewerkers konden dit verlof opnemen wanneer zij zelf wilden en het verlof hoefde ook niet aaneengesloten opgenomen te worden.

Het verlofprogramma was een schot in de roos. Echter, het programma op zich maakte niet het verschil. Het was de manier waarop de CEO de boodschap bracht.

Hij zei: “het is beter als we allemaal een beetje geraakt worden, dan dat sommigen van ons heel hard geraakt worden.”

Vanaf dat moment ging de moraal omhoog. Barry Whemiller bespaarde niet 10 miljoen dollar maar 20 miljoen dollar. Nog belangrijker: het transformationeel leiderschap van Robert Chapman zorgde ervoor dat zijn mensen zich veilig voelden binnen de organisatie. De natuurlijke reactie is samenwerken en vertrouwen. Tegen de verwachtingen in gingen medewerkers vakantiedagen ruilen met elkaar. Mensen die zich minder onbetaald verlof konden veroorloven, ruilden dagen met mensen die zich meer betaalde dagen konden veroorloven. Sommige medewerkers namen vijf weken vrij zodat andere medewerkers maar drie weken vakantie hoefden op te nemen. Dit is een voorbeeld van effectief transformationeel leiderschap.

Wat is transformationeel leiderschap?

Een transformationeel leider krijgt mensen mee omdat ze geloven in de visie van de organisatie. Zij snappen en steunen ‘waarom’ de leider bepaalde keuzes maakt. Een transformationeel leider snapt het belang van het meenemen van mensen in de beweegredenen achter de visie. Dit gaat verder dan het toelichten of het uitdragen van een opvatting.

Organisaties hebben per definitie te maken met externe factoren waar zij geen invloed op hebben. Er kan wetgeving worden doorgevoerd waardoor het huidige businessmodel niet meer werkt. Er kunnen concurrenten zijn die marktaandeel proberen af te pakken. Het corona virus kan uitbreken waardoor de productie stilvalt. Dergelijke tegenslagen zijn een constante en zullen blijven komen. De enige variabele zit in de organisatie zelf: deze variabele heet leiderschap. Hoe leiders omgaan met tegenslagen is bepalend voor het succes van de organisatie.

Waarom is (transformationeel) leiderschap belangrijk?

Leiderschap in tijden van welvaart is niet zo moeilijk. De economie gaat goed, mensen willen je producten kopen, de omzet groeit en je medewerkers zijn tevreden. Pas in moeilijke tijden wordt duidelijk hoe belangrijk leiderschap is voor het succes van organisaties. Leiderschap in moeilijke tijden stelt organisaties in staat om zich significant te onderscheiden en te floreren. Jim Collins, wereldwijd bestseller en leiderschaponderzoeker onderschrijft dit in zijn boek: Good to Great. Meneer Collings zegt: “onderzoek wijst uit dat leiderschap allesbepalend is voor het succes en de continuïteit van de organisatie. De beste bedrijven ter wereld laten zien dat zij wendbaar en weerbaar zijn in moeilijke tijden.”

Wil je meer lezen over hoe je transformationeel leiderschap in de praktijk kunt brengen binnen jouw organisatie? Lees dan ons blog: ‘Transformationeel Leiderschap: De theorie en de praktijk’.

Brout is expert op het gebied van (persoonlijk) leiderschap. Wij richten ons op het naar boven brengen van de kracht die al aanwezig is in mensen binnen organisaties. Op het binden en boeien van medewerkers en tegelijkertijd het vergroten van hun wendbaarheid en weerbaarheid.

Ben je geboeid door dit onderwerp en wil je meer weten? Aarzel dan niet om contact op te nemen en vertel ons meer over jouw visie op leiderschap.