Personal branding heeft in Nederland enigszins een slechte naam. Het wordt geassocieerd met dikdoenerij, spierballenvertoon en andere ‘Amerikaanse’ praktijken. In ‘Opmerkelijke ik’ legt Cees Harmsen uit dat veel van die vooroordelen niet noodzakelijkerwijs waar zijn. Met behulp van de positieve psychologie legt hij een grondige basis voor personal branding. Daarnaast legt hij uit waarom het onderwerp juist nu zo belangrijk is.

In de wereld van de persoonlijke ontwikkeling is er de laatste jaren veel aandacht geweest voor empowerment en persoonlijk leiderschap. Dat moest er voor zorgen dat je als individu de touwtjes in eigen handen nam en zelf besliste waar je naar toe wilde. Dat was voldoende als je probeerde om binnen een organisatie op te klimmen of om te werken aan een solide CV met een klein aantal werkgevers binnen één branche.

De huidige arbeidsmarkt maakt echter dat carrières steeds grilliger verlopen. Steeds meer mensen kiezen voor een bestaan als zzp’er en steeds minder mensen werken hun hele leven bij dezelfde baas. Dat maakt dat individuen niet alleen moeten werken aan hun kwaliteiten, maar ook aan de presentatie van die kwaliteiten. Op dat moment komt personal branding om de hoek kijken.

Cees Harmsen noemt personal branding het ‘commerciële aspect’ van je loopbaan. Het gaat over het verhaal dat je aan opdrachtgevers wilt vertellen. Over het inzicht in je eigen capaciteiten, maar vooral ook hoe je dat inzicht communiceert. Personal branding zorgt er voor dat jouw unieke verhaal een plek krijgt op de markt waarop je actief bent.

Opmerkelijke ik

In ‘Opmerkelijke ik’ wordt er gewerkt met het acceleratormodel. Met dit vijfstappenplan kun je je personal branding van binnen naar buiten opbouwen. Harmsen start met de Acceptatie van het feit dat personal branding in onze hedendaagse economie onvermijdelijk is. Er op hopen dat je baas het werk wel binnen haalt, wordt steeds riskanter. De volgende stap is het ontdekken van je Ambitie. Wat wil je bereiken? Wat zijn je sterke kanten. Daarna gaat het over Authenticiteit. Het vinden van je stem of het ontdekken van jouw eigen toon. De vierde stap is Attentie oftewel het verkrijgen van aandacht voor je boodschap. Tot slot is er Autonomie. Hierbij gaat het meer over de psychologische aspecten die personal branding mogelijk maken. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld werken aan je weerbaarheid en het omgaan met teleurstellingen. Door al deze stappen te doorlopen, heb je een eenduidig verhaal klaar wat je ook nog kunt en durft te verkopen. Dat is wat personal branding uiteindelijk inhoudt.

De verschillende stappen van het accelatormodel zijn opmerkelijk goed onderbouwd. De auteur geeft blijk van een enorme belezenheid en kennis. Hij ziet goed hoe wetenschappelijke inzichten in zijn verhaal passen en weet ze vervolgens op een duidelijke en inzichtelijke manier voor het voetlicht te brengen.

Soms staan de wetenschappelijke inzichten de praktische bruikbaarheid wel wat in de weg. De verhouding tussen theorie en praktische voorbeelden schiet dan al te sterk door naar theorie. Dat zegt overigens niet per se iets over de bruikbaarheid van het boek, maar wel over de leesbaarheid. Bij sommige onderwerpen kan ik het gevoel niet onderdrukken dat een welgekozen voorbeeld iets sneller duidelijk kan maken dan een theoretische verhandeling.

Als je een geïnteresseerd bent in een serieuze, authentieke benadering van personal branding is ‘Opmerkelijke ik’ een fantastisch boek. Het vertelt van de hoed en de rand en brengt wetenschappelijk onderbouwde kennis en geen kretologie. Voor iedereen die zich de komende tijd wil (of moet) presenteren op de arbeidsmarkt is dit dan ook een echte aanrader.

Leave a Reply