Mensen worden vaak naar een assertiviteitstraining gestuurd omdat ze beter voor zichzelf moeten leren opkomen. In onze assertiviteitstraining besteden we daar veel aandacht aan. We besteden echter ook aandacht aan de Positieve communicatie. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat dit enorm belangrijk is voor het functioneren van teams binnen een organisatie. In dit artikel meer informatie over het belang van positieve assertiviteit binnen organisaties.

Het effect van positieve assertiviteit

In een onderzoek van Losada en Heaphy (2004) werden verschillende aspecten van communicatie binnen teams onderzocht. Uit dat onderzoek bleek dat de verhouding tussen positieve en negatieve uitingen verreweg het belangrijkste positieve effect had op de prestaties van het team. Hoog functionerende teams, zo bleek, lieten zich achttien keer vaker positief uit in verhouding tot laag functionerende teams.

De verhouding tussen negatieve en positieve communicatie was ongeveer zes tot één. Voor elk negatief commentaar, lieten ze zes positieve commentaren horen. Dat betekent dus dat negatieve zaken niet doodgezwegen werden. Het betekent wel dat er veel meer aandacht besteedt werd aan wat er goed ging dan aan wat er niet goed ging. Dit is in overeenstemming met de krachtenbenadering, die er vanuit gaat dat het verstandiger is om aandacht te geven aan wat je al goed kunt. Ook op groepsniveau blijkt dat dus te werken.

Toepassen van positieve assertiviteit

Het is goed te begrijpen hoe positieve assertiviteit kan bijdragen aan een betere sfeer binnen organisatie. Het probleem is, zoals altijd, de praktijk.

Wie positieve assertiviteit in wil zetten in de praktijk, moet zich aanwennen om complimentjes te geven, successen te vieren en mensen aan te moedigen. We horen tijdens trainingen vaak dat men dit al lang doet, maar als we ze het laten bijhouden, blijkt het bijna nooit voor te komen. Sommige leiders voelen zich zelfs kwetsbaar wanneer ze anderen complimenteren, alsof ze er bang voor zijn dat diegene straks hun baan over gaat nemen.

Daarnaast kost het soms moeite om te zien wat er goed gaat in plaats van wat er niet goed gaat. Veel organisaties richten zich vooral op missers en zien daardoor niet goed waar hun organisatie nu eigenlijk buitengewoon goed in is. Nogmaals, de positieve assertiviteit heeft veel overeenkomsten met de krachtenbenadering.

Negatieve feedback

Het is dus van groot belang om positieve feedback te geven waar dat mogelijk is. Van even groot belang is het om negatieve feedback te geven waar dat noodzakelijk is. In dat geval gelden de feedbackregels uit de meer klassieke, negatieve assertiviteit. Een simpel stappenplan daarvoor is:

(1) Beschrijf het gedrag (en be- of veroordeel het niet)
(2) Beschrijf zo objectief mogelijk de consequenties van het gedrag
(3) Geef aanwijzingen voor alternatief gedrag.

Hieruit blijkt dat negatieve assertiviteit nog steeds een belangrijke vaardigheid is. We noemen het slechts negatief omdat het tegenover positieve assertiviteit staat. Beide onderdelen samen zorgen echter voor positieve sociale vaardigheden.

Positieve Assertiviteit Training

Wil je zelf meer van deze vaardigheden leren? Zowel voor jezelf opkomen als leren om op een positieve manier je collega’s te benaderen. Wellicht is onze assertiviteitstraining dan iets voor je. In deze training leer je in een dag hoe je assertiever kan worden.