“Wat is de zin van het leven?” Het is een vraag die al jaren model staat voor het soort zweverige filosofie waar we in de praktijk weinig mee opschieten. Toch komt in hedendaags onderzoek steeds weer naar voren dat zingeving enorme voordelen heeft. Onder andere voor je productiviteit. In dit artikel gaat het over die praktische kant van zingeving. Hoe kun je zin in je leven vinden en wat heeft dat voor effect op je prestaties?

Het effect van zingeving

Het zal je niet verrassen dat je gemotiveerder bent als je het idee hebt dat je dagelijkse handelingen de moeite waard zijn. Je zult gedrevener zijn wanneer je je werk waardevol vindt en belangrijk voor jezelf of voor je omgeving.

Daarnaast zorgt de zingeving er ook voor dat je meer plezier in je werk ervaart, wat er op zijn beurt voor zorgt dat je vitaler bent en vaak ook een betere gemoedstoestand hebt. Je zult dan ook minder vatbaar zijn voor burnout en ziekte.

Zingeving, niet zinvinding

Het woord zegt het al, zingeving is een actief proces. De vraag: “Wat is de zin van het leven”, zal wel nooit beantwoord worden. Het zit er zelfs dik aan te komen dat ons bestaan op deze aarde geen hoger doel dient. Maar we vinden sommige aspecten van ons leven wel degelijk meer zinvol dan andere dingen. Over het algemeen wordt de drie uur TV die we per dag gemiddeld kijken, minder zinvol gevonden dan het opvoeden van onze kinderen. De vraag is: hoe krijg je nu beter inzicht in wat jij zinvol vindt?

Methode 1: ontdek wat jij zinvol vindtUit onderzoek blijkt dat we beter contact maken met wat we zinvol vinden, wanneer we beseffen dat we sterfelijk zijn. Als je met andere woorden herinnerd wordt aan je eigen dood, zul je meer zicht krijgen op je waarden.

De oefening waarmee we dit over het algemeen bewerkstelligen, is al jarenlang bekend, maar de afgelopen jaren hebben we er dus ook een wetenschappelijke onderbouwing voor gevonden. De oefening bestaat uit het schrijven van een speech bij je eigen begrafenis. Dat confronteert je namelijk heel duidelijk met je eigen sterfelijkheid. En in het licht daarvan lijkt het TV kijken in de avond ineens een stuk minder aantrekkelijk.

Methode 2: schrijf je eigen verhaalDe speech die we op onze begrafenis over onszelf vertellen, gaat in principe over ons levensverhaal: Wat hebben we gedaan en wat betekent dat? Als je op het moment geen duidelijke “zin” in dat verhaal ontdekt, kun je er voor kiezen om het te schrijven en te herschrijven.

Het schrijven van een verhaal is belangrijk voor mensen die de rode draad in hun leven uit het oog verloren zijn. In een leven met kinderen en een drukke baan, kun je de grote vragen makkelijk uit het oog verliezen. Het is dan interessant om je levensverhaal uit te schrijven om dit weer helder te krijgen.

Het herschrijven van het verhaal kun je doen als het oude verhaal niet meer bevalt. Bijvoorbeeld als je er van overtuigd bent geraakt dat je oude doelen niet meer bij je passen. Je kunt dat doen door de gebeurtenissen anders te interpreteren. We zijn vaak overdreven negatief en concentreren ons dan vooral op wat er mis is en niet op wat er goed is. Het kan al veel helpen om hier anders naar te kijken.

Een andere manier om je verhaal te herschrijven is door je anders te gaan gedragen. Door vanaf nu ander gedrag te vertonen, neemt je leven vanzelf een andere richting. Zoals Aristoteles al zei: we zijn wat we consistent doen.

Zelf zingeving vinden?

In onze zelfdiscipline coaching starten we altijd met het helder maken van je waarden en je doelen. Ook in onze zelfvertrouwen coaching is het verhelderen van je normen en waarden een belangrijk onderdeel.

Leave a Reply