fbpx

Waar sta je nu? Waar wil je morgen zijn? Over het belang van feedback

By augustus 15, 2011 No Comments

Om gemotiveerd te raken en te blijven is het belangrijk dat je duidelijke doelen stelt. Een doel zou bijvoorbeeld kunnen zijn: ik wil over drie maanden tien kilometer kunnen hardlopen in 1 uur. Op zich is dit een duidelijk doel dat voldoet aan de eisen van SMART-doelstelling. Het probleem met een dergelijk doel is echter dat je het gemakkelijk uit het oog verliest. Pas na drie maanden weet je of je het doel wel of niet gehaald hebt.

Waarom is feedback noodzakelijk?

Om in de tussentijd ook gemotiveerd te raken en je zelfdiscipline te behouden, is het belangrijk dat je feedback verzamelt over je vorderingen. Dat zorgt er voor dat je weet dat je training werkt. Het zorgt er ook voor dat je gemotiveerd blijft. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat ik soms gemakkelijk mijn vooruitgang uit het oog verlies. Ik zie bijvoorbeeld vooral wat ik nog niet kan, en vergeet dan wat ik allemaal al wel kan. Door duidelijke feedback over jezelf te verzamelen, loop je minder kans om in deze valkuil te vallen.

Daarnaast geeft feedback een belangrijk inzicht in de effectiviteit van je acties. Neem nog even het voorbeeld van hardlopen. Er zijn twee manieren om te trainen voor een lange afstand. Met korte intervaltrainingen waarin je hardlopen en rustiger lopen afwisselt. En met lange afstandtrainingen. Je zou voor jezelf eens kunnen kijken welke trainingen voor jou het beste effect hebben. Dat weet je echter alleen als je ook feedback verzamelt over het aantal kilometers dat je kunt lopen of de hartslag die je hebt.

Mogelijkheden van feedback

Voor hardlopers is het tegenwoordig betrekkelijk eenvoudig om feedback te verzamelen. Er zijn hartslagmeters te koop en met Nike+ kun je goed bijhouden hoe ver je loopt en hoeveel calorieën je verbrand (binnenkort wordt het bovendien mogelijk om je hartslag bij te houden op hetzelfde apparaat). Al die informatie wordt automatisch in tabelletjes gezet zodat je goed de stijgende lijn in je prestaties kunt bijhouden.

Er zijn echter ook doelen die moeilijker te meten zijn. Neem nu je geluk. Hoe kun je bijhouden of je gelukkiger bent geworden? Wellicht lijkt dat op het eerste gezicht welhaast onmogelijk, maar in de wetenschap zijn er toch een aantal behoorlijk betrouwbare manieren ontwikkeld. Als je de Engelse taal machtig bent, is Trackyourhappiness een prachtige methode om feedback over je geluk te krijgen. Na ongeveer een maand krijg je precies te zien op welke momenten je het gelukkigst bent. Een Nederlandstalige variant daarop is de De gelukswijzer.

Feedback op je leven

In de Verenigde Staten is Quantified self bezig met nieuwe, digitale oplossingen om je prestaties te registreren met behulp van digitale middelen. In november hebben ze in Nederland een bijeenkomst. Op hun site zie je de mogelijkheden van feedback voor onderdelen van je leven waar moeilijk grip op te krijgen is. Zo is men daar bezig om het gedrag te bepalen dat zorgt voor een goede relatie. Om dat gedrag vervolgens meetbaar te maken en te verwerken in een feedbacksysteem.

Het probleem met psychologische interventies is vaak dat het veel praten is en weinig doen. In de praktijk merk ik dat mensen vaak graag over hun problemen praten, maar dat ze minder graag actie ondernemen om die problemen op te lossen. In die gevallen is het handig om duidelijke opdrachten te krijgen zodat je weet wat je moet doen om je beoogde doelen te halen. Als je vervolgens ook nog duidelijke feedback op die opdrachten krijgt, wordt de kans van slagen ineens veel groter dan wanneer je er alleen maar over praat.