fbpx

Deel 3: Leren loslaten

Ton en Annelies werden er de afgelopen maanden aan herinnerd hoe belangrijk het is dat ze elkaar op de hoogte blijven stellen van de gang van zaken bij Brout. In deel 3 van ‘Brout naar nieuwe hoogten’ delen ze hun inzichten over het belang van open communicatie en het stellen van prioriteiten om hun nieuwe rollen succesvol te vervullen. En verder: Hoe kan je als founder dingen loslaten? En hoe manage je je eigen verwachtingen?

sticker DL3 05

Afkicken

Ton ervaarde de afgelopen maanden als een ‘afkickproces’. Hij was gewend aan het nemen van alle beslissingen en moet zich nu bewust inhouden. “Ik weet dat dit proces noodzakelijk is, maar het voelt ook alsof ik een deel van mijn identiteit moet loslaten.” Hij merkt dat hij nog steeds bij alles betrokken wil zijn en veel vragen heeft, maar hij moet zichzelf beheersen en zich aanpassen aan zijn nieuwe rol. “Annelies heeft een andere manier van leidinggeven, die overigens heel goed werkt. Dus als ik me ergens mee wil bemoeien wat eigenlijk niet meer mijn taak is, herinner ik me zelf eraan: “Niet doen, Ton. Annelies weet heel goed wat ze doet.” 

Verwachtingen bijstellen

Ook Annelies moest loslaten, al ging het bij haar om het loslaten van bepaalde verwachtingen. Je gaat altijd met een bepaald idee een rol in, gebaseerd op alle gesprekken die je van tevoren hebt gehad, maar aan een deel van die verwachtingen zal niet worden voldaan.

Zo gaven – kort nadat Annelies was begonnen – twee collega’s aan uit het managementteam te willen stappen. “Dat was pittig, omdat ik het gevoel had heel veel aan hen te hebben bij het leiden van Brout. Hierdoor moest ik mijn verwachtingen herdefiniëren en besefte ik dat de uitdaging anders was dan ik aanvankelijk dacht.”

“Annelies en ik hebben een verschillende leiderschapsstijl en aanpak, maar delen dezelfde kernwaarden en denkwijzen, wat uiteindelijk het belangrijkst is.”

Prioriteiten stellen

Bij loslaten hoort ook het stellen van prioriteiten. “Het is belangrijk dat je helder voor jezelf hebt: Wat verwacht ik op individueel niveau de komende maanden? Wat op organisatieniveau? En wat verwachten Ton en ik onderling van elkaar de komende maanden?” Annelies heeft voor zichzelf vier doelen gesteld voor de rest van het jaar. Ze markeert de bijpassende vergaderingen voor deze vier doelen in haar agenda en maakt deze een prioriteit.

Aan het einde van de week beoordeelt ze haar voortgang en bekijkt ze of ze zich voldoende heeft gericht op de vier prioritaire doelen. Ze benadrukt het belang van realistisch blijven over de voortgang en soms prioriteiten aanpassen als dat nodig is. Daarnaast is je mentale welzijn natuurlijk een prioriteit: “Het is belangrijk om dagelijks plezier te vinden in wat je doet. Ik ben bijvoorbeeld heel resultaatgericht en haal plezier uit het nastreven van tastbare doelen.”

Communicatie is de sleutel

Zoals de meeste dingen in het leven, is goed blijven communiceren essentieel. Ton en Annelies merkten dat ze soms als individuen op hun eigen ‘eiland’ werken, behalve tijdens hun één-op-één gesprekken, die ze hebben opgeschaald naar twee per week in plaats van één.

Annelies: “Laten we niet vergeten, Ton heeft twee maanden geleden zijn baby aan de oppas gegeven, en ik zou het als moeder ook fijn vinden dat de oppas af en toe zegt: “Het gaat goed met hem vandaag. Hier heb je een foto van hoe leuk hij met de blokken speelt. Of: hij is gevallen, maar ik heb er arnica zalf op gesmeerd.”

Je bevindt je beiden in nieuwe rollen, waarbij een van jullie de voorkennis heeft van hoe de dingen waren, maar nu in een nieuwe context opereert vanwege een andere positie. De andere persoon daarentegen is nieuw en mist die voorkennis. Maar vanaf dag één wordt er wel heel veel van een nieuwe CEO verwacht. Het is cruciaal om voortdurend met elkaar in contact te blijven.

“Het is cruciaal om voortdurend met elkaar in contact te blijven.”

Dezelfde kernwaarden en denkwijzen

Ton: “Annelies en ik hebben een verschillende leiderschapsstijl en aanpak, maar delen dezelfde kernwaarden en denkwijzen, wat uiteindelijk het belangrijkst is. Het is een stuk lastiger wanneer bij de CEO en founder de neuzen de andere kant op staan.”

Binnen een bedrijf, waar verandering vaak de enige constante is, stellen Ton en Annelies voorop:

  1. Blijf in gesprek met elkaar,
  2. blijf flexibel in je verwachtingen
  3. en koester de gedeelde waarden die de basis vormen voor effectief leiderschap. 
privacy policy brout

Over de serie ‘Brout naar nieuwe hoogten’

Een verandering bij een snelgroeiende scale-up waar twee leiders openhartig over praten. Over lastige momenten, hun leiderschapsvaardigheden, controle en emotionele betrokkenheid. Deze serie biedt inzicht en inspiratie voor leiders van (groeiende) organisaties!

Annelies Ton13729981
Verbinding e1698846864675