fbpx

Wil je graag weten hoe je precies in elkaar steekt? Dan doe je natuurlijk een persoonlijkheidstype test! De meeste van ons zijn van nature nieuwsgierig. Naar onze omgeving, naar wie de ander is en naar wie we zelf zijn. Maar geeft dit ons de antwoorden die we zoeken? Vanuit Brout zeggen wij; voor je antwoordt, onderzoek eerst de vraag.

Van waar de interesse?

Als mens is veel van ons gedrag te verklaren vanuit onze wens naar veiligheid. Velen van ons kennen de uitspraak: “De enige constante is verandering.” Het is juist deze factor van het leven waar wij de meeste moeite mee lijken te hebben.

Wij zijn voortdurend op zoek naar wetmatigheden om de werkelijkheid in ons en om ons heen in kaart te brengen. Met als basisaanname “Voorspelbaarheid is veiligheid!”

Wat zou het dan toch fijn zijn als we een handleiding konden krijgen van elkaar. Helaas zijn mensen complex en niet altijd voorspelbaar.

Persoonlijkheidstypen zijn een middel, niet een doel.

Er zijn een legio aan tests beschikbaar om verschillende persoonlijkheidstypen vast te stellen. Moeilijk om door de bomen het bos te zien. Al deze tests bieden een kader om mensen (en het liefst de onderlinge communicatie) te beschouwen. Insights Discovery wordt veel geroemd om haar toegankelijkheid en diepgang, de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekende, alsook de Roos van Leary. Maar waarom zou je zo’n test doen en hoe werkt dat? Het antwoord zit in de toepasbaarheid. Is het voor jezelf of voor je organisatie? Wat is dit doel? Samenwerking verbeteren? Omzet vergroten?

Een persoonlijkheidstype test geeft waardevolle inzichten over je individuele communicatiestijl door psychologische neigingen en behoeften onder de loep te nomen. Heel waardevol en zelfs noodzakelijk als persoonlijke ontwikkeling stagneert.

Wat ons betreft ligt de grote meerwaarde in het kennen van de communicatiestijl van anderen. Dit maakt dat je elke interactie tot een hoger niveau kunt brengen. Dit is wat de meeste organisaties helpt om hun doelen te behalen. De kwaliteit van ons leven wordt bepaald door de kwaliteit van onze relaties. En de kwaliteit van onze relaties wordt bepaald door de kwaliteit van onze communicatie.

Beken je kleur

Te weten welk ‘kleurtje’ je hebt, is wat ons betreft minder interessant. Het gaat over afstemmen. Weten wat jou te doen staat om de boodschap zo helder mogelijk over te brengen. Vanuit Insights Discovery gezien zet ik bijvoorbeeld als eerst ‘Groen’ in. Dit houdt in dat ik van nature investeer in de relatie. Als ik echter aanschuif bij mijn collega die vooral leidt met ‘Rood’, mag ik mijn lange intro laten zitten. Die wil niet horen over mijn prachtige wandeling in het bos en hoe ik een hert zag lopen om er vervolgens toe te komen dat ik bij een beekje een pot goud heb gevonden. Iemand met veel rode energie haakt af bij “prachtige wandeling”. Bij iemand met een bovengemiddeld rood Insights profiel helpt het om gelijk tot de kern te komen, c.q. Ik heb een pot goud gevonden tijdens het wandelen. Dan heb ik zijn volledige aandacht en vraagt hij zelf: “Gaaf, hoe komen we daar?”

We go

De vraag “Wie ben jij?”, wordt niet beantwoordt door je type persoonlijkheid. Relevanter is de vraag “Hoe doe jij?” Weten wat de voorkeurstijl van communiceren is van jezelf en de ander, is de sleutel tot verbinding en een helder gesprek.

Op het moment dat dit in plaats vindt in teams, ontstaat er een nieuw niveau van samenwerken. Ruis en onbegrip verdwijnen en maken plaats voor verbinding en energie. De slagkracht doelen te bereiken, is velen malen groter. Bovendien keldert het ziekteverzuim keldert, omdat mensen zich van waarde voelen.

Om dit te bereiken is het van belang dat iedereen dezelfde taal spreekt. Iets nieuws leren we op twee manieren. Herhaling en intensiteit. Zelf geven wij trainingen met hoge impact. Wij hanteren Insights Discovery vaak als middel om teamdoelen te bereiken. Het is nooit een doel op zich. Door de wens van het team te willen floreren en de energie te behouden die men ervaart tijdens de training, vindt de herhaling plaats op de werkvloer. Zo gaat de ‘taal’ leven, wordt de draagkracht vergroot en doelen gerealiseerd. Gun jij dit jezelf en jouw team? Plan dan een Broutlab in. Een Broutlab is een interventie waarin we samen met jou onderzoeken waar de spreekwoordelijke pijn zit voor jou, je team of organisatie. Hier stemmen we volgens in samenspraak het plan van aanpak op af.

Tot slot

“Wij ben jij?” is dus eerder “Hoe doe jij?” Inzicht maakt de interacties open, oprecht en doelgericht. Op die manier kom je te weten komen wat de ander echt beweegt en wat jullie te doen staat om samen tot resultaat te komen. De vraag ‘wie ben ik?’ wordt dan beantwoord in de zuiverheid van je communicatie met de ander. De uitkomst van een persoonlijkheidstype test doet dit niet.

Auteur: Pieter Enkelaar