Bovenstaande is een uitspraak die ik in de begeleiding van mensen met een geringe assertiviteit regelmatig terug hoor: “Wat zullen ze er wel niet van denken”. Dat gevoel dat je bekeken wordt, zorgt bij veel mensen voor een hoop spanning en zorgt dat het sociale contact minder gemakkelijk gaat dan nodig is. In dit artikel een aantal tips om met die spanning om te gaan.

1. Doe eens iets geks!

Onze angst voor een situatie is vaak erger dan de situatie zelf. Sommige mensen maken zich enorm zorgen dat ze uitgelachen worden of dat anderen iets slechts van hen denken. In de praktijk blijkt echter dat dit helemaal niet zo erg is. Uitgelachen worden doet geen pijn en je zult zien dat mensen je heus niet verachten als er een keer iets verkeerd gaat.

Ik kan je dat honderd keer vertellen, maar het helpt over het algemeen weinig om je spanning te verkleinen. Wat beter helpt is om het in de praktijk te ervaren. Dat kun je bijvoorbeeld doen door eens met opzet iets te doen wat een beetje onhandig of ronduit sullig is. Je zult zien dat mensen wel lachen, maar dat er verder weinig gebeurt. Soms merken mensen het niet eens! En daar heb jij je nu steeds zoveel zorgen over gemaakt.

2. Zoek je grenzen op

Mensen die zich gespannen voelen in sociale situaties gaan die situaties soms uit de weg. Ze gaan niet meer naar feestjes en zorgen dat ze altijd een vriend of een vriendin meenemen als ze er op uit gaan. Het resultaat is dat spannende situaties zo steeds enger worden. Als je een ongemakkelijk situatie lang uit de weg gaat, zal deze al snel ronduit beangstigend worden.

Dit werkt andersom gelukkig ook. Als je steeds weer moeilijke en ongemakkelijke situaties opzoekt, worden deze steeds minder beangstigend. Uiteindelijk zullen er nog nauwelijks situaties zijn die eng voor je zijn.

3. Oefen je vaardigheden

In sommige gevallen is spanning in sociale situaties tot op zekere hoogte terecht. De spanning wordt dan veroorzaakt door het feit dat je nog niet zoveel sociale vaardigheden hebt. Dit kunnen hele basale vaardigheden zijn. Wanneer en hoelang moet je een gesprekspartner bijvoorbeeld aankijken? En wat moet je zeggen als het gesprek stilvalt? Wat is een goede openingszin om een gesprek aan te knopen? Het kan ook om wat lastiger vaardigheden gaan. Wat moet je doen om een band met iemand op te bouwen? Hoe maak je van een kennis een vriend en hoe zet je een netwerk op?

Als je je vaardigheden wilt ontwikkelen, kun je dit het best doen door te oefenen. Spelenderwijs leert men en van een gesprek kun je op meerdere manieren leren. Zo kun je aan de reacties van je gesprekspartner vaak wel aflezen of je op het goede spoor zit of niet. En je kunt van mensen met sterke sociale vaardigheden ook een hoop leren door hen gewoon te observeren. Ga dus niet eerst wachten tot je spanning weggaat om daarna pas te gaan oefenen. Ga juist eerst oefenen en merk dan dat de spanning vanzelf minder wordt.

Kies voor een assertiviteitstraining bij de IVPP

Om beter om te kunnen gaan met je sociale angst is een assertiviteitstraining geschikt. Onze training worden gegeven door ervaren trainers, die de training ook wetenschappelijk onderbouwd hebben. Dit betekent dat deze assertiviteitstraining je een grotere kans op succes biedt.